Autor: Marek Pająk, Cezary Sarnecki
Przy omawianiu struktury sprawozdania operacyjnego według USALI zostały określone trzy główne grupy kosztów, na których pokrycie muszą zostać wygenerowane przychody w grupie departamentów zysków, aby w działalności hotelowej pojawił się dochód operacyjny. Są to koszty bezpośrednie w departamentach zysków, koszty niepodzielne w departamentach kosztów oraz koszty stałe nie podlegające alokacji w departamentach. Standardy branżowe jednoznacznie definiują rodzaje kosztów, które zaliczane są do wymienionych grup.
Podobnie jak wcześniej dla przychodów, które zostały omówione w poprzednim wydaniu „Hotelarza”, uwagi dotyczące kosztów bezpośrednich będą się odnosiły głównie do tych generowanych w departamentach pokoje i gastronomia.
Koszty bezpośrednie pokoi
Główny rodzaj kosztów w pierwszym z nich stanowią koszty wynagrodzeń i ich pochodnych oraz koszty pozostałe. Na koszty wynagrodzeń składają się nie tylko te dotyczące podstawowego czasu pracy, ale również koszty nadgodzin, umów zleceń i o dzieło czy leasingu pracowniczego. Koszty pracy pracownika poza departamentem, do którego jest organizacyjnie przypisany, są alokowane w departamencie, na którego rzecz świadczył swoje usługi. Wszelkie koszty „pochodne” związane z wynagrodzeniami (podatki, ubezpieczenia społeczne) są odnotowywane w osobnej podgrupie kosztów tej kategorii. Do takiej podgrupy oddziela się również wszelkie koszty nie związane z działaniami pracowniczymi, jak wynagrodzenia chorobowe, urlopowe, premie i inne. Zabieg taki ma umożliwić ocenę pracowniczej rentowności operacyjnej departamentu w odniesieniu do realnie wykonywanej pracy przez pracowników, a równocześnie planować i optymalizować poziom i charakter zatrudnienia pracowników.
Wszelkie inne koszty bezpośrednie departamentu pokoje rejestrowane są w grupie kosztów pozostałych, m.in.
– związane z nieodpłatnym udostępnieniem radia, telewizji i telefonii,
– prowizje i rabaty dla pośredników w przypadku gdy są one ewidencjonowane na podstawie dokumentów księgowych,
– opłat franczyzowych w części dotyczącej departamentu pokoje – opłaty na rzecz korporacyjnych i sieciowych systemów rezerwacyjnych,
– koszty relokacji gości do innych hoteli, transportu hotelowego.
Koszty bezpośrednie gastronomii
W przypadku departamentu gastronomia, do w [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz