Pokusiliśmy się o prognozy, które mogą stać się podpowiedziami dla hotelarzy, w jakim kierunku powinny zmierzać ich działania i na co powinni zwrócić uwagę w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Większość naszych wniosków opiera się na analizie twardych danych ze stron i systemów rezerwacyjnych ponad tysiąca hoteli, głównie polskich. W tym wydaniu „Hotelarza” przedstawimy szczegółowo pierwszych dziesięć trendów, w lutowym wydaniu kolejnych pięć.
1. Hiperwzrost liczby urządzeń mobilnych
Już 2013 rok przyniósł ożywienie ruchu rezerwacyjnego pochodzącego z urządzeń mobilnych. Na podstawie statystyk zebranych przez Profitroom z ponad 500 stron hotelowych widać dynamiczny wzrost udziału smartfonów i tabletów w stosunku do tradycyjnych komputerów i laptopów. W grudniu 2013 ponad 17 proc. stanowiły już urządzenia mobilne. Biorąc pod uwagę opóźnienie Polski w stosunku do bardziej zaawansowanych technologicznie rynków, można przyjąć za pewnik, iż kontynuacja trendu doprowadzi do przekroczenia progu 30 proc. w 2014 roku. Urządzenia mobilne zmieniają także sposób zachowania ludzi regularnie podróżujących po hotelach. Ciekawe badanie przeprowadziła także sieć hoteli Pullman, która badała proces zacierania się różnicy pomiędzy życiem służbowym a prywatnym swoich gości. Okazało się, że niebagatelny wpływ na to mają właśnie urządzenia mobilne. Aż 89 proc. pracowników deklaruje, że wykorzystuje telefony służbowe do rozmów prywatnych, a 43 proc. nie rozstaje się z nimi także podczas weekendów i urlopów. Pracodawców ucieszy zapewne, że już 18 proc. z ich podwładnych deklaruje, iż regularnie czyta pocztę służbową po pracy. Natomiast ze statystyk z systemu rezerwacji Upper Booking Engine wyraźnie widać, że najwięcej rezerwacji wyjazdów prywatnych w Polsce odbywa się… w poniedziałki po godzinie 10. Większość prognoz na 2014 rok związanych jest z firmą Google i jej nowymi wynalazkami, które właśnie trafiły lub trafią w najbliższej przyszłości na rynek. Jednym z najpotężniejszych narzędzi jest Google Now, który analizuje przemieszczanie się konsumentów, pozwala np. wyświetlić reklamę hotelu, gdy goście będą go potrzebować i gdy hotel będzie akurat po drodze. Duże oczekiwania związane są także z Google Glass, lecz rozwój tej technologii i jej popularyzacja to pieśń przyszłości. Możemy mieć jednak pewność, że rok 2014 będzie rokiem urządzeń mobilnych, a mobilność nabierze zupełnie nowego znaczenia i stworzy olbrzymie możliwości w turystyce.
2. Narodziny Cyfrowego Turysty
Od kilku lat obserwujemy ciągły wzrost świadomości gości, którzy odwiedzają hotele. Doskonale znają dobre i słabe strony obiektu zanim do niego przyjadą. Dzieje się tak za sprawą bardzo długiego procesu poszukiwań w internecie, głównie studiowania opinii na TripAdvisorze czy na portalach rezerwacyjnych, ale również dzięki przeglądaniu multimediów, takich jak zdjęcia czy wideo na stronie hotelu albo YouTube. Cyfrowy Turysta nie pyta już znajomych o rekomendację, nie ufa także doradcom z biur podróży, gdyż dane, które sam znajdzie w internecie, uważa za bardziej obiektywne. Dzięki pogłębionej fazie poszukiwań goście potrafią znaleźć hotele lepiej dopasowane do ich preferencji, a tym samym lepsze są ich doświadczenia z pobytu, a to jest celem każdego hotelarza. Dobre obiekty na pewno skorzystają na tym trendzie.
3. Porządki w informacyjnym chaosie
Bezpośrednio z narodzinami Cyfrowego Turysty związana jest konieczność dokonania porządków w informacyjnym chaosie. Pośród natłoku wiadomości, jakie można znaleźć w wyszukiwarkach i zamieszczanych tam reklamach, w mediach społecznościowych i portalach OTA (Online Travel Agents) coraz trudniej odszukać naprawdę wartościowe i aktualne informacje. Google próbuje nad tym zapanować i pomóc hotelarzom głównie poprzez Google+, w którym zaczyna gromadzić uporządkowane opinie. Należy przyjąć, że Google najlepiej zna swoich użytkowników, więc ich opinie także będą najcenniejsze – a na pewno cenniejsze z perspektywy wyszukiwarki Google, niż opinie w innych portalach. Na kolejność wyników wpływ będzie mieć także punktacja hoteli w Google+. Ostatecznie jednak i tak najważniejsza będzie dostępność pokoi i ich cena – projekt Google Hotel Finder opuścił fazę eksperymentu i właśnie zawitał do Polski. Pierwsze hotele mogą już samodzielnie zmieniać ceny w Google (Google Price
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz