Autor: Janusz Mitulski
Już od kilku tygodni słyszę pytania: jaki będzie rok 2014 w hotelarstwie? Czy będzie lepszy? Gorszy? Zanim odpowiem, przeanalizujmy kilka faktów.
Od sierpnia 2013 widać poprawę podstawowych wskaźników dla hoteli w Polsce – obłożenia, średniej ceny i przychodu na pokój. Gdy przyjrzymy się poszczególnym miastom, to największy wzrost RevPAR w tym okresie – analizując rok do roku – widać we Wrocławiu i w Warszawie (w listopadzie był to oczywiście efekt konferencji klimatycznej w stolicy). Z kolei ostatni miesiąc 2013 – bazując na naszych rozmowach z hotelarzami, gdyż czekamy jeszcze na „twarde dane” – był trochę słabszy, a to przede wszystkim Mamy rosnące obłożenie w hotelach, co jest pozytywnym sygnałem, gdyż bez wzrostu obłożenia nie możemy liczyć na wzrost cen. Mamy sygnały o wzroście gospodarki w naszym kraju i krajach strefy euro Już od kilku tygodni słyszę pytania: jaki będzie rok 2014 w hotelarstwie? Czy będzie lepszy? Gorszy? Zanim odpowiem, przeanalizujmy kilka faktów. z powodu zamarcia ruchu biznesowego już po 19 grudnia. Za to pozytywnie odczuły to hotele w górach, które cieszyły się bardzo dobrym obłożeniem przez dwa tygodnie, aż do 6 stycznia. Dodatkowo słyszymy, że obłożenie balów sylwestrowych było w tym okresie rekordowe, porównując do poprzednich kilku lat. Z prognoz gospodarczych wynika, że rok 2013 Polska powinna zamknąć ze wzrostem PKB o ok. 1,4 proc., głównie dzięki odbiciu gospodarki w ostatnich sześciu miesiącach.
Na ten rok Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje, iż osiągniemy wzrost o 2,8 proc., a bank HSBC podaje, że nawet o 3 proc. Będzie to po cz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz