VAT w 2014 roku – zmiany istotne z punktu widzenia hotelarza

Autor: Anna Szczepaniec, Małgorzata Nicewicz
Od 1. stycznia wejdzie w życie szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, z których część może się okazać szczególnie istotna dla przedsiębiorców prowadzących działalność w branży hotelowej. Stawki VAT w 2014 r. pozostaną na niezmienionym w stosunku do roku 2013 r. poziomie. Projekt ustawy pozwalającej na utrzymanie obecnie obowiązujących stawek VAT oczekuje już tylko na podpis prezydenta RP. Wprowadzone zmiany eliminują istniejący dotąd mechanizm dostosowywania wysokości stawek VAT w oparciu o wskaźniki ekonomiczne (relacja długu publicznego do PKB). Zamiast tego stawki 23 proc., 8 proc. i 5 proc. mają obowiązywać do końca 2016 r. Później, przynajmniej w teorii, stawki powinny powrócić do wysokości 22, 7 i 3 proc. W praktyce jednak, ciężko wyrokować, czy tak faktycznie się stanie. W odniesieniu do usług noclegowych i usług gastronomicznych w 2014 r. nadal zastosowanie będzie miała stawka obniżona w wysokości 8 proc. Zmiany przepisów wchodzące w życie w 2014 r. nie odnoszą się w obecnym kształcie do zakresu i rodzaju usług, dla których stosować można stawkę obniżoną. SPRZEDAŻ USŁUG HOTELARSKICH W 2014 ROKU Od nowego roku obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Inaczej niż obecnie, moment wystawienia faktury zasadniczo nie będzie wpływał na datę powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z nowymi przepisami fakturę trzeba będzie wystawić nie wcześniej niż 30 dni przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi i nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Dotychczas, w większości przypadków, fakturę należało wystawić nie później niż w terminie 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od wskazanych powyżej zasad ogólnych będą także w 2014 r. obowiązywały pewne wyjątki, jednak będzie ich znacznie mniej niż na gruncie obecnie obowiązujących przepisów. Obowiązek podatkowy przy usługach hotelarskich Ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług hotelarskich czy gastronomicznych. Do usług tych świadczonych po 1 stycznia 2014 roku zastosowanie znajdą zasady ogólne. A zatem obowiązek podatkowy przy usługach hotelarskich i gastronomicznych będzie powstawał z chwilą ich wykonania. Na wystawienie faktury hotelarze będą mieli więcej czasu niż dotych [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *