W grudniu doszło do dwóch największych transakcji na polskim rynku hotelowym w tym roku. Warszawski Bristol został sprzedany „grupie międzynarodowych inwestorów prywatnych”. Cena sprzedaży nie została ujawniona, ale można ją oszacować na ok. 60 mln euro. Sprzedany też został Sheraton w Krakowie za 38 mln euro. W obydwu transakcjach pośrednikiem była firma Jones Lang LaSalle.
206-pokojowy Bristol działa od ubiegłego roku pod marką a Luxury Collection należącą do grupy Starwood Hotels & Resorts. – Ta transakcja podkreśla duży apetyt inwestorów, który jest obecnie widoczny na hotele w Centralnej i Wschodniej Europie. Jesteśmy pewni, że rynek transakcyjny w Polsce będzie się w najbliższych latach stale rozwijał, bo jest to jedna z najbardziej dynamicznych gospodarek w Europie – skomentował Christoph Härle, dyrektor zarządzający na Europę kontynentalną w Jones Lang LaSalle Hotels & Hospitality Group. Nie podano nazwy nowego właściciela hotelu, ograniczając się do stwierdzenia, ze jest to „konsorcjum międzynarodowych inwestorów prywatnych, którzy zainteresowani są rynkiem hoteli luksusowych”. Nie podano też ceny sprzedaży, ale można spróbować ją oszacować. Dwa lata temu budynek hotelu sprzedany został przez Orbis brytyjskiej spółce inwestycyjnej Rosmarinum Investments, powiązanej z dzierżawcą nieruchomości Royal Starman Bristol. W trakcie tych dwóch lat nowy właściciel przeprowadził generalny remont hotelu, którego koszt wyniósł 13 mln euro, co łącznie daje 32,5 mln euro „nakładów własnych”.
Rynek hotelarski w Polsce w ostatnich latach notował rekordowe rezultaty m.in. dzięki prezydencji Polski w UE i Euro 2012, dzięki czemu Bristol mógł się też pochwalić bardzo dobrymi wynikami operacyjnymi i sprzedawany był w najlepszym do tego momencie. Można założyć, że dotychczasowy inwestor mógł zrealizować transakcję z ok. 100-procentowym zyskiem, co oznaczałoby, że cena hotelu wyniosłaby ok. 60 mln euro. Oznaczałoby to blisko 300 tys. euro za pokój i taka suma jest adekwatna do cen osiąganych za hotele luksusowe w naszej części Europy, a Bristol uchodzi za najbardziej luksusowy w Polsce. Jak dotychczas największą transakcją hotelową w Polsce była sprzedaż rok temu hotelu Intercontinental z 414 pokojami za 103 mln euro czyli blisko 250 tys. za pokój. Kilka dni po ogłoszeniu sprzedaży Bristolu pojawiła się informacją o sprzedaży kolejnego hotelu zarządzanego przez Starwood, 232-pokojowego Sheratona Kraków za 38 mln euro (ok. 160 tys. euro za pokój). Hotel kupiony został przez francuski fundusz inwestycyjny Algonquin. Jest to pierwsza akwizycja w Europie Centralnej tego funduszu, który posiada 32 hotele (większość we Francji) z 4,5 tys. pokoi. – Ta transakcja to krok milowy w historii naszej grupy, pokazujący naszą zdolność do działania daleko od naszego oryginalnego rynku – powiedział Jean- Philippe Chomette, założyciel i szef Algonquin.
Dodaj komentarz