Autor: Katarzyna Królak
Silna marka to istotny element aktywów każdej firmy – wspiera strategię biznesową i podnosi skuteczność działania firmy. Konsekwentnie zarządzany brand jest odwzorowaniem potrzeb otoczenia, odpowiedzią na wyzwania i zachodzące zmiany, a jednocześnie dostosowuje się do nowego otoczenia i zmian rynku. Przekłada się na wysokość zysków hotelu – wywierając wpływ na preferencje gości umożliwia zdobycie przewagi nad konkurencją.
Pojęcie marki często jest ograniczane do nazwy, terminu czy symbolu graficznego lub kombinacji tych elementów – tworzących znak fabryczny lub znak firmowy. Według tej definicji marka ma ułatwiać nabywcy rozpoznanie produktów czy usług danego wytwórcy oraz odróżniać je od produktów i usług konkurencyjnych.
Marka to nie tylko logo czy nazwa
Holistycznie pojmowana marka to jednak coś więcej – jest kombinacją cech, korzyści (emocjonalnych i/lub funkcjonalnych), wartości, kultury, osobowości i użytkownika (czyli tego, który respektuje cechy, wartości, kulturę i osobowość produktu oraz oczekuje deklarowanych korzyści). Marka więc jest przesłaniem i obietnicą. Poprzez swoją tożsamość i wizerunek w sposób symboliczny wyróżnia ofertę hotelu od ofert konkurencyjnych i kojarzy się klientom z zaspokojeniem określonych potrzeb (nabyciem towarów lub usług), ze spodziewaną jakością i po akceptowalnej cenie.
Tożsamość marki kreuje jej posiadacz – to wizja oczekiwanego odbioru marki, jej wartości, reputacji i kultury firmy. Z kolei wizerunek marki jest subiektywnym odczuciem jej konsumentów – opiera się, między innymi, na ich osobistych doświadczeniach z marką, na relacjach innych użytkowników, komunikatach, postrzeganiu i przekonaniach, normach społecznych itp. Postrzeganie, subiektywne odczucia i doświadczenia klienta związane z marką są kluczowym elementem odróżniającym markowy produkt od konkurencji, zarówno tej posiadającej rozpoznawalny, czyli zarządzany brand, jak i niemarkowej (nieznany, słabo rozpoznawalny brand).
Silna marka a jej pozycjonowanie, wartość i wyróżniki
Budowanie dobrej marki nie jest rzeczą prostą – na silną pozycję pracuje się latami. Niestety, w znacznie krótszym czasie marka może stracić na wartości. Dlatego też, gdy już na stałe zagości w świadomości rynku oraz użytkowników i stanie się pozytywnym wizerunkiem firmy, warto odpowiedzialnie i konsekwentnie zarządzać swoim wizerunkiem oraz jego wartością.
Marka jest pozycjonowana poprzez połączenie jej nazwy i komunikowanych cech z korzyścią osiąganą przez jej konsumenta. Lexus kojarzy się w motoryzacji jako produkt wysokiej jakości, luksusowy i przeznaczony dla użytkowników o określonym statusie społecznym i z zasobnym portfelem, a w branży hotelowej za taką markę można uznać Waldorf Astoria czy Four Seasons Hotels and Resorts. Wartość marki jest pojęciem różnie definiowanym. Z punktu widzenia wytwórcy produktów czy usług, wartość marki tworzy:
- rozpoznawalność/świadomość marki – im bardziej jest znana i lubiana, tym łatwiej sprzedać produkt czy usługę
- lojalność – gotowość klientów do zakupu nawet mimo wyższej ceny w stosunku do produ [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz