Zainwestować w dobrą podłogę

Autor: Kamil Baczewski
Budując lub przebudowując obiekt hotelowy, każdy inwestor zastanawia się, jakie materiały wybrać, by były one funkcjonalne, łatwe w konserwacji, tanie w eksploatacji i oczywiście efektowne. Prezentowany poniżej raport powinien ułatwić dokonanie właściwego wyboru

ht_2008_09-16.jpg

Właściciel obiektu noclegowego, który decyduje się na położenie posadzki w nowym budynku lub odnowienie podłóg w już istniejącym, bierze zazwyczaj pod uwagę dwa zasadnicze czynniki: trwałość oraz efekt estetyczny. Mniej uwagi zwraca zwykle na właściwości termiczne czy akustyczne materiałów używanych do wykończenia podłóg. Tymczasem to te cechy w znacznym stopniu wpływają zarówno na parametry eksploatacyjne hotelu, jak i poczucie komfortu gości.

Na początek - remont

W hotelu kupionym na rynku wtórnym podłogi zazwyczaj wymagają remontu. Nie zawsze wystarczy wymiana wierzchniej części, czyli posadzki, czasem naprawy wymagają głębsze warstwy podłogowe. Na początku należy ocenić stan techniczny posadzki - i zdecydować, czy zerwać ją całą, czy położyć nową na starą. Jeśli posadzka z parkietu lub desek jest równa, niezagrzybiona, nie ugina się, to wówczas można położyć nową posadzkę na starej. Jako podkład na stare deski można zastosować dwumilimetrową matę korkową lub płyty. Na tak przygotowanym podłożu można położyć nową posadzkę - deski, panele lub płytki ceramiczne. Na podłogach drewnianych nie stosuje się wykładzin z PVC ani innych materiałów nieprzepuszczających pary wodnej, może to bowiem doprowadzić do powstania zagrzybienia. Posadzkę skrzypiącą, ze szczelinami, można rozebrać i ułożyć ponownie. Warto to robić tylko wtedy, gdy koszt takiej operacji będzie mniejszy od kosztu wymiany posadzki na nową.

Musi współgrać z resztą

Gdy już zdecydujemy się na wymianę podłogi, a nie ma przy nas dekoratora wnętrz, musimy pamiętać, by była ona "kompatybilna" z pozostałą częścią wyposażenia. I tak, gdy kładziemy podłogę w hotelu butikowym, gdzie jest dużo bibelotów i antyków, to podłoga powinna być stonowana, zrobiona z naturalnych materiałów, takich jak drewniane parkiety czy też wykładziny wełniane o kolorach jednolitych, stonowanych. W hotelach konferencyjnych preferowane są podłogi w kolorach jasnych, pastelowych, czyli w barwach, które pozwalają się skupić i zrelaksować ludziom tam przebywającym można popuścić wodze fantazji dobierając kolorystykę w obiektach noclegowych nastawionych na przyjazdy rodzinne.


Wybór wykładzin Mariusz Gontarz, POLMASTER sp. Z O.O.

Pierwszym pojawiającym się pytaniem w doborze wykładzin jest ustalenie, w jakim standardzie ma być hotel. Pozwala to na dobranie właściwego produktu oraz właściwej gramatury dla przestrzeni otwartych, restauracji, sal konferencyjnych oraz pokoi. Nie bez znaczenia jest (o czym często zapominamy), że nigdy przestrzenie pokoi nie będą tak intensywnie używane jak przestrzenie otwarte - korytarze, sale konferencyjne, a już na pewno przestrzeń lobby i restauracji. Po ustaleniu standardu hotelu oraz wyborze producenta staramy się ustalić oczekiwania klienta co do wzorów i kolorów - proponujemy wykładziny we wzorach ze standardowych kolekcji (fabrycznych) bądź też specjalnych. Prawie w każdym z prezentowanych wzorów istnieje możliwość zmiany kolorów bez wpływu na cenę końcową w obrębie prezentowanych palet kolorystycznych.


- Obecnie trendy wzornicze występujące w wykładzinach trudno scharakteryzować jako bardziej nowoczesne czy bardziej tradycyjne. Klienci, którzy mogą uczestniczyć w projektowaniu nadruku wykładziny, wybierają wzory "świeże" czyli takie, które nie występują u konkurencji a także nie zdążyły się jeszcze "opatrzeć" - mówi Barbara Porębska-Marek, product manager i szef Działu Wykładzin Newmor Polska. - Niezmiennie istnieje jednak grupa klientów wiernych tradycji: lilijkom, wieńcom laurowym itp. We wzornictwie indywidualnym dominują formy geometryczne, natomiast bez względu na wzór ulubione kolory to brąz/beż. W "tradycji" nadal króluje czerwony, granatowy, zielony i rudy - dodaje Porębska-Marek. Nim zaczniemy zamawiać podłogi i ekipy do ich układania, musimy zastanowić się, w których pomieszczeniach potrzebujemy jakiego rodzaju podłóg i od tego uzależnić nasz ostateczny wybór.

Wykładziny podłogowe

Właściwości wykładziny dywanowej przemawiają za tym, by kłaść ją w pokojach hotelowych. Poza walorami wizualnymi będą to: - Zmniejszenie przenikania i rozchodzenia dźwięku, czyli tłumienie hałasu. Według producentów wykładzin mogą one zmniejszyć hałas o 25-30 proc. Uzależnione jest to od grubości i gęstości oraz wagi runa i od podkładu (np. filc).

I tak wykładzina dywanowa tłumi odgłos kroków o 25-30 decybeli, a na wykładzinach elastycznych, podłogach z drewna i terakoty tłumienie wynosi 5-15 dB oraz nie odbija dźwięków. - Dobra izolacja ciepła, co zmniejsza koszty ogrzewania. Przy dobrej jakości wykładzin temperatura grzania może być średnio obniżona o 3 stopnie Celsjusza, a użytkownik tego nie odczuje. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *