Autor: Jakub Wajdzik
Zapotrzebowanie na szkolenia w branży hotelarskiej jest duże i to nie tylko ze względu na fakt, iż na rynku pojawia się coraz większa liczba obiektów hotelarskich. Zapotrzebowanie na szkolenia pracowników rośnie, bo rośnie konkurencja wśród obiektów noclegowych, rośnie liczba gości, a wraz z nimi rosną wymagania dotyczące standardu i jakości usług
Już na pierwszy rzut oka na rynek szkoleń dla pracowników obiektów noclegowych widoczny jest wyraźny podział - hotele sieciowe same kształcą pracowników, a pozostałe wynajmują do tego wyspecjalizowane firmy. Można by zadać pytanie, które się samo nasuwa: po co szkolić adeptów sztuki hotelarskiej, skoro w dużej mierze w branży pracują osoby posiadające wykształcenie kierunkowe?
Absolwent niedouczony
- Polskie szkoły zawodowe kształcą przyszłych pracowników przygotowanych do pracy na stołówkach lub co najwyżej w pensjonatach. Absolwenci tych szkół nie mają podstawowych wiadomości o funkcjonowaniu hotelu trzy- i wyżej gwiazdkowego. Ich nauczyciele nie mając kontaktu z takimi obiektami, nie mogą ich tego nauczyć.
Wynika to z braku środków finansowych i braku odpowiednich programów nauczania - brutalnie opisuje prawdę Wojciech Łopaciński, dyrektor hotelu Filmar z Torunia, który jednocześnie prowadzi szkolenia dla innych obiektów. Ten pogląd podziela również Aneta Okarma, specjalistka ds. rozwoju zasobów ludzkich z Qubus Hotel Management: - Niestety, wiedza wynoszona ze szkół gastronomiczno-hotelarskich jest czysto teoretyczna, nie przekłada się bezpośrednio na umiejętności pracowników. Branża hotelowa dorosła do potrzeb rynku - zmieniają się wymagania klientów oraz realia, w których pracują hotelarze.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że obecnie wielu pracowników to absolwenci zupełnie innych kierunków, którzy nie mieli często nic wspólnego z wykonywanym obecnie zawodem. Przedstawiciele firm szkoleniowych wskazują również na inny aspekt; dobrze wyszkolona kadra będzie miała przewagę nad konkurencją. - Szkolenia to naturalna konsekwencja rosnących wymagań klientów i efekt świadomości wagi czynnika ludzkiego w procesie świadczenia usługi hotelowej - mówi Joanna Kuźmicka, dyrektor Hotel Zone.
Sieci szkolą same
O ile w hotelach, które nie należą do żadnej z sieci, szkolenia przeprowadzają firmy zewnętrzne, o tyle w łańcuchach hotelowych zajmują się tym własne sekcje szkoleniowe. Są tworzone na bazie wielu lat doświadczeń w różnych krajach, co zdaniem przedstawicieli hoteli tworzy unikatową wiedzę.
Jak zatem robią szkolenia międzynarodowe sieci? - Wszyscy pracownicy hoteli zarządzanych przez grupę Rezidor są szkoleni zgodnie z wewnętrznym programem szkoleniowym obejmującym blok szkoleń wprowadzających do firmy oraz kształcących odpowiednie podstawy obsługi gości zgodnie z wewnętrzną filozofią "Yes, I can", a także zachowania proekologiczne w ramach realizowanego przez program "Odpowiedzialni w biznesie". Wewnętrznie certyfikowani trenerzy-praktycy realizują w naszych hotelach również programy szkoleniowe umiejętności kierowniczych, trenerskich, na stanowisku pracy etc. - wyjaśnia Urszula Huber, Human Resources Manager Radisson SAS Centrum Hotel. -
Aby umożliwić pracownikom rozwój razem z firmą, [...]
Już na pierwszy rzut oka na rynek szkoleń dla pracowników obiektów noclegowych widoczny jest wyraźny podział - hotele sieciowe same kształcą pracowników, a pozostałe wynajmują do tego wyspecjalizowane firmy. Można by zadać pytanie, które się samo nasuwa: po co szkolić adeptów sztuki hotelarskiej, skoro w dużej mierze w branży pracują osoby posiadające wykształcenie kierunkowe?
Absolwent niedouczony
- Polskie szkoły zawodowe kształcą przyszłych pracowników przygotowanych do pracy na stołówkach lub co najwyżej w pensjonatach. Absolwenci tych szkół nie mają podstawowych wiadomości o funkcjonowaniu hotelu trzy- i wyżej gwiazdkowego. Ich nauczyciele nie mając kontaktu z takimi obiektami, nie mogą ich tego nauczyć.
Wynika to z braku środków finansowych i braku odpowiednich programów nauczania - brutalnie opisuje prawdę Wojciech Łopaciński, dyrektor hotelu Filmar z Torunia, który jednocześnie prowadzi szkolenia dla innych obiektów. Ten pogląd podziela również Aneta Okarma, specjalistka ds. rozwoju zasobów ludzkich z Qubus Hotel Management: - Niestety, wiedza wynoszona ze szkół gastronomiczno-hotelarskich jest czysto teoretyczna, nie przekłada się bezpośrednio na umiejętności pracowników. Branża hotelowa dorosła do potrzeb rynku - zmieniają się wymagania klientów oraz realia, w których pracują hotelarze.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że obecnie wielu pracowników to absolwenci zupełnie innych kierunków, którzy nie mieli często nic wspólnego z wykonywanym obecnie zawodem. Przedstawiciele firm szkoleniowych wskazują również na inny aspekt; dobrze wyszkolona kadra będzie miała przewagę nad konkurencją. - Szkolenia to naturalna konsekwencja rosnących wymagań klientów i efekt świadomości wagi czynnika ludzkiego w procesie świadczenia usługi hotelowej - mówi Joanna Kuźmicka, dyrektor Hotel Zone.
Sieci szkolą same
O ile w hotelach, które nie należą do żadnej z sieci, szkolenia przeprowadzają firmy zewnętrzne, o tyle w łańcuchach hotelowych zajmują się tym własne sekcje szkoleniowe. Są tworzone na bazie wielu lat doświadczeń w różnych krajach, co zdaniem przedstawicieli hoteli tworzy unikatową wiedzę.
Jak zatem robią szkolenia międzynarodowe sieci? - Wszyscy pracownicy hoteli zarządzanych przez grupę Rezidor są szkoleni zgodnie z wewnętrznym programem szkoleniowym obejmującym blok szkoleń wprowadzających do firmy oraz kształcących odpowiednie podstawy obsługi gości zgodnie z wewnętrzną filozofią "Yes, I can", a także zachowania proekologiczne w ramach realizowanego przez program "Odpowiedzialni w biznesie". Wewnętrznie certyfikowani trenerzy-praktycy realizują w naszych hotelach również programy szkoleniowe umiejętności kierowniczych, trenerskich, na stanowisku pracy etc. - wyjaśnia Urszula Huber, Human Resources Manager Radisson SAS Centrum Hotel. -
Aby umożliwić pracownikom rozwój razem z firmą, [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz