Autor: Piotr Lutycki
Personel służby pięter może być atutem lub piętą achillesową każdego obiektu noclegowego. Jest on zazwyczaj najgorzej opłacany, przeciążony pracą, często również niedoszkolony i - być może - dlatego podlega stosunkowo dużej fluktuacji
Ile zależy od fachowej, sprawnej i starannej pracy obsługi pięter, nie trzeba wyjaśniać ani właścicielom hoteli, ani menedżerom, ani tym bardziej gościom. Gdy uśmiechnięta i taktowna pokojowa, w schludnym firmowym ubraniu roboczym, mijana na korytarzu, wita nas uprzejmie, to wiemy, że nie sposób przecenić roli hotelowej służby pięter.
Kim są panie pracujące jako pokojowe, jaka jest ich droga do zawodu i jakie perspektywy? Czy praca daje im zadowolenie? Czy one też czują się docenione? Wreszcie co, jako pracodawca, możemy zrobić, by odpowiedzi na tak postawione pytania były pozytywne. Odpowiedzi na te pytania próbowaliśmy znaleźć, śledząc projekt szkoleń dla pokojowych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w województwie pomorskim. Projekt, prowadzony przez firmę Concierge Polska, obejmował 10 szkoleń, z których skorzystały pokojowe obiektów noclegowych oraz hoteli różnych standardów z województwa pomorskiego. Cykl "Szkolenie kadry pomorskiej gościnności" w części pierwszej zatytułowany był: Czystość, kultura, ogłada. Jego program zawierał tematykę dotyczącą przepisów i regulacji branżowych, komunikacji i obsługi gościa oraz sytuacji trudnych w zawodzie pokojowej.
Pokojowe z przypadku
Moda, a czasem i konieczność spowodowały, że outsourcing, czyli zlecanie części prac firmom i osobom zewnętrznym, niezatrudnionym na podstawie umowy o pracę, staje się coraz popularniejszy w obiektach noclegowych. Dlatego hotele nie zawsze bezpośrednio zatrudniają pokojowe. Coraz więcej z nich zaczyna wykorzystywać profesjonalne firmy zajmujące się utrzymaniem czystości, zlecając im realizację funkcji służby pięter.
Z punktu widzenia zarządzania, a także kosztów pracy, jest to wygodniejsze niż zatrudnianie na etat, jednak nie gwarantuje pełnej dyspozycyjności personelu. Szczególnie w okresach szczytu wykorzystania miejsc hotelowych. Firmy wykonujące prace służby pięter są najczęściej niewielkimi organizacjami prowadzonymi przez osoby bezpośrednio zaangażowane w pracę. Warto w tym miejscu zauważyć, że to właśnie te osoby wykazywały wiele inicjatywy, by zapewnić sobie i podległym pracownikom udział w tak [...]
Ile zależy od fachowej, sprawnej i starannej pracy obsługi pięter, nie trzeba wyjaśniać ani właścicielom hoteli, ani menedżerom, ani tym bardziej gościom. Gdy uśmiechnięta i taktowna pokojowa, w schludnym firmowym ubraniu roboczym, mijana na korytarzu, wita nas uprzejmie, to wiemy, że nie sposób przecenić roli hotelowej służby pięter.
Kim są panie pracujące jako pokojowe, jaka jest ich droga do zawodu i jakie perspektywy? Czy praca daje im zadowolenie? Czy one też czują się docenione? Wreszcie co, jako pracodawca, możemy zrobić, by odpowiedzi na tak postawione pytania były pozytywne. Odpowiedzi na te pytania próbowaliśmy znaleźć, śledząc projekt szkoleń dla pokojowych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w województwie pomorskim. Projekt, prowadzony przez firmę Concierge Polska, obejmował 10 szkoleń, z których skorzystały pokojowe obiektów noclegowych oraz hoteli różnych standardów z województwa pomorskiego. Cykl "Szkolenie kadry pomorskiej gościnności" w części pierwszej zatytułowany był: Czystość, kultura, ogłada. Jego program zawierał tematykę dotyczącą przepisów i regulacji branżowych, komunikacji i obsługi gościa oraz sytuacji trudnych w zawodzie pokojowej.
Pokojowe z przypadku
Moda, a czasem i konieczność spowodowały, że outsourcing, czyli zlecanie części prac firmom i osobom zewnętrznym, niezatrudnionym na podstawie umowy o pracę, staje się coraz popularniejszy w obiektach noclegowych. Dlatego hotele nie zawsze bezpośrednio zatrudniają pokojowe. Coraz więcej z nich zaczyna wykorzystywać profesjonalne firmy zajmujące się utrzymaniem czystości, zlecając im realizację funkcji służby pięter.
Z punktu widzenia zarządzania, a także kosztów pracy, jest to wygodniejsze niż zatrudnianie na etat, jednak nie gwarantuje pełnej dyspozycyjności personelu. Szczególnie w okresach szczytu wykorzystania miejsc hotelowych. Firmy wykonujące prace służby pięter są najczęściej niewielkimi organizacjami prowadzonymi przez osoby bezpośrednio zaangażowane w pracę. Warto w tym miejscu zauważyć, że to właśnie te osoby wykazywały wiele inicjatywy, by zapewnić sobie i podległym pracownikom udział w tak [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz