Autor: Andrzej Rybicki
Sytuacja finansowa hotelu w dużej mierze zależy od relacji kosztów do przychodów. Od przewidywanej wielkości sprzedaży zależy wysokość planowanego zysku. W celu pomiaru tych zależności stosuje się dwa podstawowe wskaźniki analizy finansowej: dźwignię operacyjną i dźwignię finansową.
Ze względu na przeważający udział kosztów stałych (około 70 proc.) w branży hotelowej, stosunek pomiędzy zmianą wielkości sprzedaży a zyskiem nie jest proporcjonalny. Co więcej, pomimo niezmiennego poziomu kosztów stałych wobec różnych wielkości sprzedaży, wynikających głównie z obłożenia hotelu, im większy jest udział kosztów stałych w sumie kosztów, tym większe są różnice pomiędzy przyrostem przychodu i zysku.
Dźwignia operacyjna
Dźwignia operacyjna to skala dynamiki między zmianą zysku operacyjnego a zmianą przychodu ze sprzedaży. Kluczem do zrozumienia dźwigni operacyjnej jest poznanie kosztów stałych i zmiennych. Koszty zmienne są stałe na jednostkę sprzedaży, np. pokojonoc, ale zwiększają się wraz ze wzrostem obłożenia. Koszty stałe są zmienne na jednostkę, ale nie reagują albo reagują w bardzo ograniczonym zakresie na wzrost lub spadek obłożenia. Hotel korzysta z dźwigni operacyjnej za pomocą wielkości obłożenia (czyli obrotów). Skala wrażliwości dźwigni przedstawia relację procentowej zmiany wielkości zysku do procentowej zmiany wielkości sprzedaży.
sDO = zZo / zS
gdzie
sDO to skala Dźwigni Operacyjnej
zZo to zmiana Zysku Operacyjnego
zS to zmiana Sprzedaży
Dźwignia operacyjna to relacja kosztów stałych i zmiennych w hotelu. Czym wyższy udział kosztów stałych tym większa korzyść ze wzrostu sprzedaży i szkoda w wyniku spadku sprzedaży. W celu zilustrowania działania dźwigni operacyjnej poniżej przykład dwóch hoteli o różnej strukturze kosztów stałych:
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz