Autor: Piotr Lutycki
Liczba centrów SPA zlokalizowanych przy obiektach noclegowych szybko rośnie, podobnie jak konkurencja i oczekiwania klientów. Dlatego dziś już nie wystarczy dodanie do nazwy hotelu słowa SPA, które jeszcze dwa, trzy lata temu miało magiczną moc przyciągania gości. Co zrobić, żeby przekuć zainwestowane w takie centrum setki tysięcy złotych w sukces? Wprawdzie uniwersalnej recepty na to nie ma, jednak ryzyko inwestycji, a potem ponoszenia kosztów utrzymania SPA można znacznie zmniejszyć
W kwietniowym numerze "Hotelarza" przedstawiliśmy pierwszą część "dekalogu" SPA, w którym w skrótowej formie przedstawiamy wymagania, jakie stawiają ośrodkom tego typu klienci, producenci i dostawcy sprzętu, urządzeń oraz kosmetyków. Wymagania co do wyposażenia i gamy świadczonych usług stawiają centrom SPA także: postęp techniczny i moda. űadnych wymagań ośrodkom SPA nie stawia natomiast prawo, bo nie podlegają one przepisom kategoryzacyjnym, czy jakiejkolwiek klasyfikacji. Celem naszego przedstawienia podstawowych zasad, które w międzyczasie rozrosły się do 13 zasad, jest także zwrócenie uwagi na najczęstsze błędy popełniane przy programowaniu i budowie ośrodków SPA.
Oferta
Planując ofertę nowoczesnego centrum SPA&wellness, inwestor powinien uwzględniać kompleksową regenerację ciała i duszy. Musi zatem dokładnie określić: kim będą odbiorcy, jakie usługi znajdą się w ofercie, bo od tego uzależniony jest przecież wystrój i wyposażenie. Jest jasne, że hotel zapewnia gościowi standardowe usługi - basen, saunę jednak klient powinien mieć też możliwość skorzystania z innych pomysłowych i atrakcyjnych form, jak np. kąpiel w płatkach kwiatów, ziół, z dodatkami soli mineralnych, a także z hammam, słowiańskiej bani itp. 333 Pomysł
Od tego problemu właściwie powinniśmy zacząć nasze 12 zasad. Dlaczego? Dlatego, że zakres usług wykonywanych we współczesnym SPA coraz bardziej odbiega od pierwotnej definicji "Sanitas per Aqua", zmierzając w kierunku rozbudowanego i urozmaiconego programu terapii, odpoczynku, a nawet i rozrywki. Ośrodki SPA, żeby wyróżnić swoją ofertę spośród innych, muszą być nie tylko wyposażone w najnowsze urządzenia, czy świadczyć usługi na wysokim poziomie, ale i wyróżniać się spośród innych. O pomysłach w ujęciu marketingowym piszemy poniżej. Natomiast pomysł dla inwestora czy operatora SPA oznacza, by wiedział, co chce dzięki istnieniu ośrodka SPA w obiekcie noclegowym osiągnąć - np. zarobić na tych usługach, czy też mają one być tylko wabikiem, którego zadaniem jest przyciągnięcie dodatkowych gości. Jest to o tyle istotne, że w zależności od założonego celu układa się program SPA, zakres usług, określa jego wielkość, a nawet planuje umiejscowienie w budynku hotelu i rozkład pomieszczeń. Pomysł - szczególnie w już funkcjonujących obiektach - jest ściśle związany z charakterem obiekt [...]
W kwietniowym numerze "Hotelarza" przedstawiliśmy pierwszą część "dekalogu" SPA, w którym w skrótowej formie przedstawiamy wymagania, jakie stawiają ośrodkom tego typu klienci, producenci i dostawcy sprzętu, urządzeń oraz kosmetyków. Wymagania co do wyposażenia i gamy świadczonych usług stawiają centrom SPA także: postęp techniczny i moda. űadnych wymagań ośrodkom SPA nie stawia natomiast prawo, bo nie podlegają one przepisom kategoryzacyjnym, czy jakiejkolwiek klasyfikacji. Celem naszego przedstawienia podstawowych zasad, które w międzyczasie rozrosły się do 13 zasad, jest także zwrócenie uwagi na najczęstsze błędy popełniane przy programowaniu i budowie ośrodków SPA.
Oferta
Planując ofertę nowoczesnego centrum SPA&wellness, inwestor powinien uwzględniać kompleksową regenerację ciała i duszy. Musi zatem dokładnie określić: kim będą odbiorcy, jakie usługi znajdą się w ofercie, bo od tego uzależniony jest przecież wystrój i wyposażenie. Jest jasne, że hotel zapewnia gościowi standardowe usługi - basen, saunę jednak klient powinien mieć też możliwość skorzystania z innych pomysłowych i atrakcyjnych form, jak np. kąpiel w płatkach kwiatów, ziół, z dodatkami soli mineralnych, a także z hammam, słowiańskiej bani itp. 333 Pomysł
Od tego problemu właściwie powinniśmy zacząć nasze 12 zasad. Dlaczego? Dlatego, że zakres usług wykonywanych we współczesnym SPA coraz bardziej odbiega od pierwotnej definicji "Sanitas per Aqua", zmierzając w kierunku rozbudowanego i urozmaiconego programu terapii, odpoczynku, a nawet i rozrywki. Ośrodki SPA, żeby wyróżnić swoją ofertę spośród innych, muszą być nie tylko wyposażone w najnowsze urządzenia, czy świadczyć usługi na wysokim poziomie, ale i wyróżniać się spośród innych. O pomysłach w ujęciu marketingowym piszemy poniżej. Natomiast pomysł dla inwestora czy operatora SPA oznacza, by wiedział, co chce dzięki istnieniu ośrodka SPA w obiekcie noclegowym osiągnąć - np. zarobić na tych usługach, czy też mają one być tylko wabikiem, którego zadaniem jest przyciągnięcie dodatkowych gości. Jest to o tyle istotne, że w zależności od założonego celu układa się program SPA, zakres usług, określa jego wielkość, a nawet planuje umiejscowienie w budynku hotelu i rozkład pomieszczeń. Pomysł - szczególnie w już funkcjonujących obiektach - jest ściśle związany z charakterem obiekt [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz