Opłata miejscowa a kasa rejestrująca

Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski,
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym

Czy pobierana w hotelu opłata klimatyczna winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej?

Nie. Jednak problem istnieje, dlatego warto przybliżyć osobom i instytucjom prowadzącym obiekty noclegowe zasady i charakter poboru opłaty miejscowej

ht_2008_06-45.jpg



Podstawę prawną dla pobierania opłaty zwanej popularnie klimatyczną stanowi art. 17 ust 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tą normą opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych, w szczegółowo wskazanych tą regulacją miejscowościach posiadających korzystne własności klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt w tych celach.

Jest ona pobierana także w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym stosownie do ustawy z 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych nadano status obszaru ochrony uzdrowiskowej. Pobór opłaty następuje najczęściej przez ustanowionych w tym celu inkasentów, którymi są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność w zakresie hotelarstwa, prowadzenia moteli, domów wczasowych lub turystycznych, a także hosteli lub wynajmu pokoi, które prowadząc tego typu działalność gospodarczą są zarazem obowiązane do dokonywania poboru opłaty miejscowej.

Warto nadmienić, iż obowiązek działania przez inkasentów wynika najczęściej z aktów prawa lokalnego [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *