Autor: Andrzej Szafrański
Informacja prasowa jest najprostszym i najtańszym narzędziem komunikowania się z mediami. Co zrobić, by rozsyłane przez hotel informacje były jak najczęściej publikowane, a dziennikarze nie unikali kontaktu z nami, uznając, że zasypujemy ich informacjami bez znaczenia?
W styczniowym numerze "Hotelarza" w tekście "Jak karmić dziennikarzyÉ mięsem" poświęconym pisaniu informacji prasowych przedstawiliśmy zalety posiadania aktualnej listy adresowej dziennikarzy oraz podaliśmy kilka przykładów, jak nie powinny wyglądać takie kierowane do mediów notatki. Na źle, w sposób zbyt handlowo-marketingowy, propagandowy lub informacyjnie, napisanych notatkach tracą i dziennikarze, i wysyłający je pracownicy działów public relations i marketingu.
Tym bardziej że przynajmniej połowa, jeśli nie trzy czwarte nadsyłanych do różnych redakcji informacji prasowych trafia lub powinna trafiać wprost do kosza. Żeby tak się nie stało - przynajmniej na etapie wstępnej selekcji przez redakcje - najważniejsze jest zwrócenie uwagi czytających, czyli nagłówek. Tytuł informacji nie powinien być dłuższy od linijki tekstu, co ogranicza go do maksimum dwunastu słów. Dobry nagłówek powinien i informować o treści notatki, i przykuwać uwagę, co wcale nie znaczy, że musi być błyskotliwy. Większość szanujących się dziennikarzy oraz redakcji i tak zawsze wymyśla własne tytuły. Jeżeli informacja nie dotyczy np. podpisania umowy z renomowaną siecią hotelową czy wizyty w naszym obiekcie Bardzo Ważnej lub Bardzo Znanej osoby, to nazwa naszego hotelu zawsze powinna znaleźć się na początku tytułu notatki.
Na szczycie piramidy
To, co bardziej znane i uznane, zawsze powinno pojawić się w pierwszej kolejności, bo szybciej zwróci uwagę redaktora. Przykład? Nie polecałbym tytułu: Koncert wiolonczelowy uczniów podstawówki w S. odbył się w Hotelu Dixi. O wiele lepiej zwróci uwagę: Hotel Dixi wspiera młodych artystów. I podobnie: zamiast Hotel Dixi gościł znanego tenora Kowalskiego, napisałbym: Kowalski, znany tenor, gościł w Hotelu Dixi. Treść informacji powinna być ułożona zgodnie z przyjętą w dziennikarstwie informacyjnym zasadą "odwróconej piramidy".
Oznacza, to, że w pierwszym akapicie muszą znaleźć się wszystkie istotne informacje, a w [...]
W styczniowym numerze "Hotelarza" w tekście "Jak karmić dziennikarzyÉ mięsem" poświęconym pisaniu informacji prasowych przedstawiliśmy zalety posiadania aktualnej listy adresowej dziennikarzy oraz podaliśmy kilka przykładów, jak nie powinny wyglądać takie kierowane do mediów notatki. Na źle, w sposób zbyt handlowo-marketingowy, propagandowy lub informacyjnie, napisanych notatkach tracą i dziennikarze, i wysyłający je pracownicy działów public relations i marketingu.
Tym bardziej że przynajmniej połowa, jeśli nie trzy czwarte nadsyłanych do różnych redakcji informacji prasowych trafia lub powinna trafiać wprost do kosza. Żeby tak się nie stało - przynajmniej na etapie wstępnej selekcji przez redakcje - najważniejsze jest zwrócenie uwagi czytających, czyli nagłówek. Tytuł informacji nie powinien być dłuższy od linijki tekstu, co ogranicza go do maksimum dwunastu słów. Dobry nagłówek powinien i informować o treści notatki, i przykuwać uwagę, co wcale nie znaczy, że musi być błyskotliwy. Większość szanujących się dziennikarzy oraz redakcji i tak zawsze wymyśla własne tytuły. Jeżeli informacja nie dotyczy np. podpisania umowy z renomowaną siecią hotelową czy wizyty w naszym obiekcie Bardzo Ważnej lub Bardzo Znanej osoby, to nazwa naszego hotelu zawsze powinna znaleźć się na początku tytułu notatki.
Na szczycie piramidy
To, co bardziej znane i uznane, zawsze powinno pojawić się w pierwszej kolejności, bo szybciej zwróci uwagę redaktora. Przykład? Nie polecałbym tytułu: Koncert wiolonczelowy uczniów podstawówki w S. odbył się w Hotelu Dixi. O wiele lepiej zwróci uwagę: Hotel Dixi wspiera młodych artystów. I podobnie: zamiast Hotel Dixi gościł znanego tenora Kowalskiego, napisałbym: Kowalski, znany tenor, gościł w Hotelu Dixi. Treść informacji powinna być ułożona zgodnie z przyjętą w dziennikarstwie informacyjnym zasadą "odwróconej piramidy".
Oznacza, to, że w pierwszym akapicie muszą znaleźć się wszystkie istotne informacje, a w [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz