Autor: Rafał Szubstarski
5–gwiazdkowa kategoryzacja hoteli, choć jest przyjęta jako międzynarodowy standard, to jednak nie oddaje dobrze różnorodności oferty hotelowej. Bardziej sensowny wydaje się podział rynku stosowany przez sieci hotelowe, które grupują marki w siedem segmentów – od Luxury do Budget. A głównym kryterium jest osiągana średnia cena za pokój.
Podział hoteli na pięć kategorii gwiazdkowych odbywa się według różnych kryteriów w zależności od kraju. Wpływ na to ma zakres oferowanych usług, rodzaj wyposażenia, wielkość pokoju, dostępność gastronomii itp. Wprowadzane są one odgórnie – przez różne instytucje państwowe (departamenty ds. turystyki ulokowane przy ministerstwach, państwowe organizacje turystyczne, urzędy ochrony konkurencji), bądź też zajmują się tym organizacje branżowe, jak jest to np. w Niemczech, Austrii, Szwecji czy Czechach. W niektórych krajach kategoryzacja jest obowiązkowa, w innych dobrowolna.
Powoduje to, że choć pozornie wszyscy posługują się tą samą skalą, to tak naprawdę nie jest ona taka sama, a hotele jednej kategorii mogą się zasadniczo różnić pod względem standardu w zależności od kraju, a nawet w tym samym kraju. I trudno się temu dziwić, bo pięć kategorii to dość niewiele jak na wielość oferowanych przez hotele funkcji i rozwiązań.
Siedem gwiazdek
Międzynarodowe koncerny hotelarskie, które posiadają po kilka, czy kilkanaście marek, również je sobie kategoryzują, aby sprawniej zarządzać całością firmy. Tylko tam kryterium tego podziału jest prostsze i dokonuje go sam rynek – opiera się ono na cenach za pokój, jakie są gotowi płacić goście tych hoteli. W ten sposób rynek dzieli się na segmenty: – Luxury („7 gwiazdek”) – to 10 – 15 proc. hoteli, które osiągają najwyższe, z polskiego punktu widzenia astronomiczne, ceny. Do tej kategorii zaliczają się takie marki jak Ritz Carlton, Waldorf Astoria, Four Seasons, St. Regis, JW Marriott, Orient Express, Mandarin Oriental, Kempinski, Luxury Collection czy Raffles. – Upper Upscale (5+) oraz – Upscale (5 gwiazdek) – te dwie kategorie łącznie grupują kolejne 15 proc. hoteli [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz