Autor: Igor Martin
Hotelowe SPA wbrew pozorom wcale nie jest łatwym biznesem. Można zainwestować krocie w powierzchnię i urządzenia, nie osiągając przez lata zakładanego efektu. Dlatego najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: po co w naszym hotelu potrzebne jest SPA? Czy chcemy na nim zarabiać więcej niż na sprzedaży miejsc noclegowych, czy ma "tylko" służyć pozyskaniu większej liczby gości
Wprowadzenie usług SPA do oferty obiektów noclegowych jest już niemal niezbędnym standardem w hotelach najwyższej klasy oraz w hotelach typu wypoczynkowego. Salony SPA stają się nie tylko ważnym elementem umożliwiającym osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, ale także istotnym argumentem dla budowania pozytywnego wizerunku hotelu. Usługi SPA są istotnym kryterium przy podejmowaniu decyzji o dokonaniu rezerwacji w takim, a nie innym hotelu.
Tę nie tak znowu oczywistą tezę potwierdzają wyniki badań z rynku francuskiego przeprowadzone dla hoteli o standardzie trzech gwiazdek - aż 93 proc. klientów dokonało rezerwacji z racji istnienia SPA w hotelu. To, że goście chcą nocować w obiektach wyposażonych w SPA to jedno, a to, czy decydują się na skorzystanie z usług, to coś zupełnie innego, bo z tego samego badania wynika, że tylko 34 proc. klientów, którzy zdecydowali się na wybór hotelu z centrum SPA, skorzystało z jego usług. Jakość oferty rynkowej dostępnej w centrach SPA systematycznie wzrasta wraz z wymaganiami klienteli.
To właśnie dzięki tej jakości SPA zdobywa coraz ważniejszą pozycję jako niezbędny element zewnętrznego wizerunku hotelu. Tym bardziej, że SPA są same tym rodzajem usług, w którym stworzenie odpowiedniego image, pewnej "otoczki", rytuału odgrywa kluczową rolę. Zastanawiając się nad uzupełnieniem oferty hotelu o centrum SPA, należy pamiętać, że jest to duża inwestycja, która pociąga za sobą poważne koszty finansowe. Nakłady inwestycyjne w SPA są zróżnicowane i zależą od poziomu, rodzaju i jakości usług oraz wyposażenia, które docelowo zamierza osiągnąć hotel.
Na rynkach Europy Zachodniej kalkulacja nakładów uwzględnia średnio od tys. euro na metr kwadratowy w hotelach trzygwiadkowych, do 3,5 tys. euro dla obiektów czterogwiazdkowych. Jeśli w najprostszy sposób pomnożymy te wartości przez średnią powierzchnię SPA w hotelu, która zwykle wynosi ok. 300 m. kw, to inwestycja zamknie się skalą koszów między 300 tys. a milionem euro. Niektóre nadmorskie hotele specjalizują się w usługach thallasoterapii (pielęgnacja wodą morską, solą, algami), dla których sprzęt zwykle jest droższy, ponieważ musi być odporny na morską wodę.
Wizerunek przede wszystkim Rozważając - niemałą jak pokazaliśmy - inwestycję w centrum zdrowia, urody i odnowy biologicznej SPA, musimy pamiętać, że czas zwrotu poniesionych nakładów finansowych nie następuje natychmiast. Według części ekspertów zajmujących się rynkiem SPA, w przypadku niektórych urządzeń, nie następuje on nigdy. Po prostu modne, a więc i konieczne z uwagi na wymagania klientów urządzenia, nawet po kilkunastu miesiącach zastępuje się nowszymi, lepiej wyposażonymi, a stare albo próbuje się sprzedać, albo - jak to często ma miejsce w przypadku sieci hotelowych - przekazuje do obiektów, w których poziom wymagań klientów jest niższy. Natomiast s [...]
Wizerunek przede wszystkim Rozważając - niemałą jak pokazaliśmy - inwestycję w centrum zdrowia, urody i odnowy biologicznej SPA, musimy pamiętać, że czas zwrotu poniesionych nakładów finansowych nie następuje natychmiast. Według części ekspertów zajmujących się rynkiem SPA, w przypadku niektórych urządzeń, nie następuje on nigdy. Po prostu modne, a więc i konieczne z uwagi na wymagania klientów urządzenia, nawet po kilkunastu miesiącach zastępuje się nowszymi, lepiej wyposażonymi, a stare albo próbuje się sprzedać, albo - jak to często ma miejsce w przypadku sieci hotelowych - przekazuje do obiektów, w których poziom wymagań klientów jest niższy. Natomiast s [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz