Autor: Piotr Lutycki
W grudniowym Hotelarzu zastanawialiśmy się nad istotą pracy oraz predyspozycjami, jakimi powinni się charakteryzować pracownicy służby pięter w obiektach noclegowych. W tym materiale przedstawiamy zadania i miejsce służby pięter w schemacie organizacji pracy hotelu
Pewien starszy hotelarz powiedział mi przy okazji zbierania informacji do tego materiału, że termin służba pięter zastąpił powszechnie używane jeszcze latach 60. słowo pokojówka, a obecni kierownicy, czy też menedżerowie pięter przedwojenny termin gospodyni. Fakt, gospodyniami sprawującymi kierownictwo nad całym personelem żeńskim, czyli pokojowymi, korytarzowymi, a nawet praczkami i szwaczkami były wówczas wyłącznie kobiety, ale zmieniły się i czasy, i sposób pracy, i funkcje hotelowego personelu. Ale pokojowe zostały i zarówno swoją pracą, jak i liczebnością tworzą rdzeń służby pięter.
Miejsce w hotelu
Jak wspomnieliśmy, funkcję kierowniczą sprawuje obecnie kierownik, ew. menedżer służby pięter. Bywa on też często nazywany kierownikiem części mieszkalnej hotelu, a w obiektach o mniejszej liczbie pokoi, ale z rozbudowanymi innymi częściami, np. gastronomiczną lub rekreacyjno-wypoczynkową, po prostu kierownikiem hotelu. W zależności od wielkości hotelu, a co za tym idzie i liczebności personelu kierownik służby pięter albo podlega bezpośrednio dyrektorowi, albo kierownikowi hotelu.
W niektórych schematach funkcjonalnych służb hotelowych można również spotkać się z bezpośrednią podległością szefa służby pięter kierownikowi recepcji. Zasadniczo nie ma na to reguły, ale dominuje bezpośrednia podległość tej funkcji dyre [...]
Pewien starszy hotelarz powiedział mi przy okazji zbierania informacji do tego materiału, że termin służba pięter zastąpił powszechnie używane jeszcze latach 60. słowo pokojówka, a obecni kierownicy, czy też menedżerowie pięter przedwojenny termin gospodyni. Fakt, gospodyniami sprawującymi kierownictwo nad całym personelem żeńskim, czyli pokojowymi, korytarzowymi, a nawet praczkami i szwaczkami były wówczas wyłącznie kobiety, ale zmieniły się i czasy, i sposób pracy, i funkcje hotelowego personelu. Ale pokojowe zostały i zarówno swoją pracą, jak i liczebnością tworzą rdzeń służby pięter.
Służba pięter
- tradycyjny schemat, wymagania i obowiązki Kierownik służby pięter Zazwyczaj na tym stanowisku wymagane są: wykształcenie hotelarskie (średnie lub wyższe), znajomość co najmniej jednego języka obcego, preferowany angielski, obsługa komputera, umiejętności organizacyjne, zdolności interpersonalne, uczciwość oraz zamiłowanie do porządku.
Obowiązki:
- tradycyjny schemat, wymagania i obowiązki Kierownik służby pięter Zazwyczaj na tym stanowisku wymagane są: wykształcenie hotelarskie (średnie lub wyższe), znajomość co najmniej jednego języka obcego, preferowany angielski, obsługa komputera, umiejętności organizacyjne, zdolności interpersonalne, uczciwość oraz zamiłowanie do porządku.
Obowiązki:
- zapewnienie czystości pokoi i innych pomieszczeń hotelowych,
- stała kontrola pracy pokojowych i inspekcji pięter,
- organizowanie i koordynowanie pracy pokojowych,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych znajdujących się w pokojach,
- kontrolowanie stanu wyposażenia pokoi,
- prowadzenie podręcznego zapasu środków czystości i sprzętu,
- przekazywanie do recepcji przedmiotów uszkodzonych,
- zgłaszanie uszkodzeń i szkód do remontu lub wymiany,
- współpraca z recepcją w zakresie wykorzystania pokoi
- prowadzenie ewidencji rzeczy pozostawionych przez gości
Miejsce w hotelu
Jak wspomnieliśmy, funkcję kierowniczą sprawuje obecnie kierownik, ew. menedżer służby pięter. Bywa on też często nazywany kierownikiem części mieszkalnej hotelu, a w obiektach o mniejszej liczbie pokoi, ale z rozbudowanymi innymi częściami, np. gastronomiczną lub rekreacyjno-wypoczynkową, po prostu kierownikiem hotelu. W zależności od wielkości hotelu, a co za tym idzie i liczebności personelu kierownik służby pięter albo podlega bezpośrednio dyrektorowi, albo kierownikowi hotelu.
W niektórych schematach funkcjonalnych służb hotelowych można również spotkać się z bezpośrednią podległością szefa służby pięter kierownikowi recepcji. Zasadniczo nie ma na to reguły, ale dominuje bezpośrednia podległość tej funkcji dyre [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz