Prawidłowo zaprojektowany i wyposażony pokój hotelowy ma bardzo duży wpływ na sukces całego hotelu. To z tą przestrzenią gość ma najbardziej bezpośredni kontakt. Pokój musi gwarantować wygodę, komfort wypoczynku, intymność oraz w zależności od kategorii hotelu możliwie jak najlepsze wrażenie estetyczno-wizualne. Bardzo ważne jest przestrzeganie paru istotnych zasad w projektowaniu i wyposażaniu pokoju hotelowego.
Niezależnie od wielkości i kategorii hotelu należy pamiętać o podstawowym podziale pokoju na funkcje. Ustrzeżemy się wtedy przed takimi błędami jak np. kiedy z drzwi wejściowych do pokoju wchodzimy od razu do strefy sypialni lub, co gorsze, gdy drzwi łazienki otwierają się na łóżko. Gość leżący na łóżku nie może mieć widoku przez uchylone drzwi łazienki na toaletę! To jedna z przykładowych zasad projektowania pokoju hotelowego. Jedna z wielu…
UKŁAD FUNKCJONALNY
Dlatego tak ważne jest, by każdy pokój miał przemyślany układ funkcjonalny. Podstawowe trzy strefy funkcjonalne to:
- strefa wejściowa,
- łazienki,
- sypialniana.
Strefy te mogą zostać rozbudowywane lub modyfikowane, a także dodawane kolejne w zależności od kategorii i typu hotelu oraz długości pobytu i liczby osób w pokojach (hotel luksusowy, aparthotel, miejski hotel biznesowy, hotel turystyczny itd.). Przykładowo, gdy w hotelu nie ma możliwości wyżywienia, w pokojach projektuje się aneksy kuchenne ze strefą jadalnianą (aparthotele). Hotele o wysokich kategoriach gwiazdkowych mają w swojej ofercie apartamenty dwu-, trzypokojowe z osobną strefą dzienną, rozbudowaną łazienką np. o jacuzzi lub saunę. Wszystkie informacje dotyczące układu funkcjonalnego powinny zostać zawarte już w projekcie budowlanym gdzie następuje podział na odpowiednie powierzchnie o prawidłowych wymiarach dopasowanych do typów pokojów lub apartamentów.
Podsumowując: podstawowy układ pokoju to:
- strefa wejściowa, do której otwierają się drzwi od łazienki, i w której powinno znaleźć się miejsce lub wnęka na szafę i bagażnik lub jeżeli mamy więcej miejsca na pomieszczenie garderoby,
- łazienka,
- strefa sypialni, do której wchodzimy z korytarza hotelowego przez strefę wejściową (przedpokój).
Rozbudowane pokoje i apartamenty bazują na podstawowych zasadach, lecz dodając kolejne strefy należy je umieszczać w prawidłowej kolejności. Aneks kuchenny należy łączyć ze strefą dzienną, do której wchodzimy z przedpokoju, pamiętając, że sypialnia nie może służyć jako ciąg komunikacyjny, dlatego zawsze projektujemy ją jako nieprzechodnią. Wyjątkiem jest sytuacja gdy sypialnia posiada własną łazienkę czy garderobę.
Jeżeli powierzchnia nie pozwala nam na podział na osobne pomieszczenia należy sypialnię oddzielić od strefy dziennej przegrodą dekoracyjną w postaci lekkiej ścianki, mebla lub parawanu. Przykłady możemy mnożyć w nieskończoność, ale najważniejsze jest aby każda strefa pokoju czy apartamentu prawidłowo pełniła swoją funkcję.
WYPOSAŻENIE
W strefie wejściowej (przedpokój), na etapie projektu budowlanego, powinno zostać zaprojektowane miejsce na garderobę. Najlepiej jakby starczyło miejsca na szafę oraz bagażnik z lustrem i wieszakami. Coraz częściej projektuje się je, nie jako osobne meble, lecz jako zwartą zabudowę wnęki zamykanej drzwiami przesuwnymi lub rozwieralnymi. Gabaryty szafy oraz jej wyposażenie powinny być dostosowane do średniego czasu i charakteru pobytu gościa. W apartamentach czy w pokojach wieloosobowych dobrym rozwiązaniem byłoby zaprojektowanie garderoby jako osobnego pomieszczenia.
Łazienka
Wyposażenie łazienki zależy przede wszystkim od jej gabarytów oraz standardu i typu pokoju. Podstawowymi elementami są:
- umywalka z miejscem odkładczym,
- prysznic, rzadziej wanna,
- toaleta.
Miejsce na umywalkę powinno być możliwie jak największe, zazwyczaj umywalki stawia się na stojących szafkach, szerszych od samej umywalki, aby można było wygodnie korzystać z blatu
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz