Obiad bardzo oficjalny

Autor: Wiesława Skrzydlata
Można powiedzieć, że wspólne spożywanie posiłków to zwyczaj celebrowany, odkąd istnieje cywilizacja. Takie "grupowe" zasiadanie przy stole zawsze zbliża ludzi, sprzyja nawiązywaniu kontaktów, a więc jest niezbędnym elementem również w pracy każdego hotelarza

Przyjęcia na siedząco mają w naszym kraju bogatą tradycję. Już w średniowieczu powstawały utwory, nierzadko w sposób satyryczny opisujące ówczesną etykietę zasiadania przy wspólnym stole. I tak, zgodnie z panującymi zasadami nie należało wyszukiwać dla siebie jak najlepszych kąsków, wypluwać resztek jedzenia do misy, ani też brać do ust tego, co z nich wypadło, należało zaś siedzieć na wyznaczonym miejscu.

Z żonami, czy bez

Z opisu słynnej uczty u Wierzynka, wynika również, że, kiedy gospodarz przyjęcia uzyskał zgodę króla Kazimierza, "porozdzielał miejsca królom według własnego uznania, pierwsze i znaczniejsze miejsce kazał zająć królowi polskiemu Kazimierzowi (...) biorąc pod uwagę, że wobec żadnego z królów nie jest zobowiązany do większej czci, jak w stosunku do swego pana". Dzisiaj także istnieją konkretne zasady dotyczące sposobu rozmieszczania gości przy stole, natomiast kluczowe znaczenie ma sam dobór gości.

Nakrycie (fr. couvert) to: sztućce, serwety, szkło, niektóre naczynia, czyli wszystkie te przedmioty, które rozkładamy na stole przed przybyciem gości. Stosujemy dwa rodzaje nakrycia: nakrycie podstawowe lub rozszerzone.

Na tego rodzaju uroczystość zapraszamy zazwyczaj gości wraz z małżonkami, powinniśmy jednak wyraźnie zaznaczyć to w zaproszeniu. Kiedy takiej informacji zabraknie, oznacza to, że zapraszamy tylko wymienioną z imien [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *