SPA&Wellness – moda czy konieczność?

Autor: Zenon Błądek
Zenon Błądek
Autor jest architektem,
specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych,
współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce,
prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium,
specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych

Usługi typu SPA, a szczególnie Wellness są postrzegane w Polsce jako jeden z elementów ekskluzywnego stylu życia, na które mogą sobie pozwolić tylko nieliczni. Tymczasem baza hotelowa z taką ofertą obsługową występuje coraz częściej w obiektach dostępnych dla gości średniozamożnych

Wiek XXI, zdaniem futurologów i znawców dziedziny zdrowia i życia społecznego, będzie z konieczności okresem zwiększonej dbałości o sprawność fizyczną i psychiczną - w tym również dużej dbałości o wygląd. Intensyfikacja procesów urbanizacyjnych, motoryzacyjnych, powszechna chemizacja, informatyzacja oraz niezwykłe przyspieszenie w wielu dziedzinach powodują nieuchronne zagrożenia zdrowia i sprawności ogólnej człowieka.

Wypocząć racjonalnie ## Wprawdzie usługi typu SPA, a szczególnie Wellness są postrzegane w kraju wciąż jako jeden z elementów ekskluzywnego stylu życia, na które mogą sobie pozwolić tylko nieliczni, to faktycznie baza hotelowa z taką ofertą obsługową występuje już nie tylko w grupie obiektów o podwyższonym standardzie, lecz także w hotelach dostępnych dla gości średniozamożnych. Poza hotelami coraz częściej pojawiają się również samodzielne ośrodki SPA z rozbudowanym programem Wellness.

O ile obecnie bardzo często stosujemy pojęcie SPA (łac. - Sanus Per Aquam - zdrowie dzięki wodzie), bo tego typu - zabiegi leczniczo-profilaktyczne znane są od wieków, to termin Wellness wszedł do obiegu dosłownie w ostatnich kilkunastu latach.

Te dwa terminy wnoszą m.in. do hotelarstwa dość zasadnicze zmiany nie tylko do programu i oferty obsługowej, ale również do układu przestrzennego oraz wystroju wnętrzarskiego. Termin Wellness najczęściej oznacza program kompleksowego relaksu, odnowy biologicznej i psychicznej, bazujący na ćwiczeniach ruchowych, bardzo zróżnicowanych masażach, specjalistycznych okładach, działaniach medytacyjnych połączonych z azjatyckimi ćwiczeniami oraz sztuką duchowej regeneracji.

Terminy te są różnie definiowane, a oferty obsługowe wiązane z tymi określeniami przybierają często niezwykły i tajemniczy kształt, często niezrozumiały i nieadekwatny do wartości merytorycznych.

We współczesnej bazie hotelarsko-pensjonatowej dynamicznie rozwija się, poza podstawowymi pionami obsługowymi, zespół racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego, w którym mieści się odnowa biologiczna i psychiczna, noszący coraz częściej nazwę SPA. W zespołach tego typu, poza elementami technologicznymi, związanymi bezpośrednio z obsługą, stosuje się nowoczesne rozwiązania przestrzenne, wprowadza się zestawy nowych materiałów, zapewnia się profesjonalizm w wykonywaniu wielu atrakcyjnych zabiegów.

Z wodą kontaktujemy się na wiele sposobów - fizycznie i mistycznie.

Wszystkie systemy wczesnej medycyny uznawały żywotne znaczenie wody, nie tylko jako leku na konkretne dolegliwości, ale także jako źródła zdrowia i życia. Starożytni Egipcjanie mieli zintegrowany pogląd na święte i fizyczne właściwości wody, budowali świątynie, w których kapłani kąpali się i pili bogate w minerały wody, a leczenie wodą uważano za skuteczne w przypadku wielu dolegliwości fizycznych i psychicznych. Kąpiel była też rzymskim rytuałem, potwierdzała wiarę w zdrowie, stan fizyczny i siłę moralną.

W świecie islamu już od IV
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *