Zanim zalśnią gwiazdki

Autor: Andrzej Szafrański
W Polsce nie ma przymusu kategoryzacji obiektów noclegowych. A jeśli nie zmuszają do tego przepisy, to po co i czy warto w ogóle kategoryzować obiekt noclegowy? Odpowiedź na to pytanie często zadawane redakcji Hotelarza jest jedna: warto

O tym, że właściciele obiektów noclegowych mają potrzebę ich kategoryzacji, świadczy chociażby fakt, że na początku sierpnia ponad 2164 hoteli, pensjonatów, zajazdów, schronisk, kempingów i pól namiotowych w Polsce miało przyznaną kategorię lub promesę kategoryzacyjną.

Pewnie ktoś zapyta: a ile hoteli w Polsce funkcjonowało bez przyznanej kategorii, a szara strefa? I na to pytanie odpowiedź jest jedna: w świetle prawa i w zgodzie z nim w Polsce nie funkcjonuje tak żaden hotel, bo tylko obiekty skategoryzowane mają prawo do używania w nazwie czy logo słowa hotel. Odpowiadając zaś wprost: przy wszystkich cieniach przyznawania gwiazdek przeważają korzyści. A zatem jeśli obiekt chce być pełnowartościowym uczestnikiem rynku i skutecznie konkurować z podobnymi mu obiektami, warto, a nawet trzeba postarać się o kategoryzację.

Warto ze względów marketingowych, bo gwiazdki informują i urzędowo potwierdzają standard wyposażenia i usług, jakich goście mogą się spodziewać w obiekcie noclegowym. Wspierają zatem swym autorytetem działania promocyjne obiektu i zdobywanie takich klientów, do których kieruje on swą ofertę. Warto ze względu na funkcjonujące w otoczeniu obiektu hotele czy pensjonaty konkurencyjne, które najczęściej chlubią się swoimi gwiazdkami.

Warto wreszcie dla samych siebie, czyli dla dobra samego obiektu, bo nie zawsze właścicielom i gospodarzom obiektów noclegowych udaje się wytworzyć mechanizm pozwalający nie tylko na podnoszenie, ale i chociażby tylko utrzymanie przyjętej jakości świadczonych usług. Problem ten doskonale rozwiązuje wiszący nad obiektem przymus utrzymywania standardów wynikających z przepisów kategoryzacyjnych, do których przestrzegania obiekt zobowiązał się w czasie procesu kategoryzacji.

Kategoryzujemy się

Pierwszą czynnością w staraniu o przyznanie obiektowi "gwiazdek" powinno być dokładne zapoznanie się z wymaganiami kategoryzacyjnymi dotyczącymi poszczególnych rodzajów obiektów. Są one zawarte w "Załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 19 sierpnia 2004 r. (Dziennik Ustaw nr 188, poz. 1945). W praktyce z wymaganiami kategoryzacyjnymi inwestorzy zapoznają się już na etapie planowania obiektu po to, by niejako mierząc siły na zamiary, dostosować przeznaczone na jego budowę środki finansowe do wymagań rynku i uwzględnić przyszłą kategorię w projekcie.

Takie budowanie na miarę może mieć dodatkowy plus w postaci promesy na przyznanie obiektowi noclegowemu odpowiedniego zaszeregowania. Promesę taką, podobnie jak de [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *