Autor: Andrzej Rybicki
Dyrektorzy obiektów hotelowych często podejmują decyzje intuicyjnie, opierają się na doświadczeniu i wyczuciu przyszłej kondycji otoczenia biznesowego. W celu poprawy jakości procesu decyzyjnego należy upewnić się co do jakości informacji, na bazie której decyzja jest podejmowana.
Zarządzanie hotelem to de facto zarządzanie jego przyszłością. Dane tak jak i informacje można podzielić na retrospektywne i prospektywne. Pewne prawidłowości usprawniają proces prognozowania, a zaliczamy do nich:
– wahania okresowe – tendencje, częstotliwości,
– zależności przyczynowo skutkowe, wręcz zależności symptomatyczne (współistnienie).
Esencja prognozowania
Rzadko bywa, iż w prognozowanym okresie nie występują żadne prawidłowości. Odniesienie do analogicznego miesiąca z zeszłego roku, pojawienie się cyklicznych wydarzeń, zaobserwowane tendencje u konkurencji są już pewną podstawą do tworzenie prognozy.
Przewidywanie przyszłych zdarzeń, a dokładnie ich konsekwencji ekonomicznych to esencja prognozowania w hotelu. Jak wiemy z doświadczenia prognoza (często intuicyjna) dotycząca wielkości sprzedaży (obłożenia) jak i jej wartości (cena noclegu) może być zarówno nieprecyzyjna, niepewna jak i nietrafna. Aby nasze „sądy przyszłości” były bardziej precyzyjne należy rozwinąć sprawdzone techniki prognozowania.
W prognozowanym zjawisku mogą mieć miej [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz