Autor: Rafał Szubstarski
Wywiad z Gheorghem Marianem Cristescu, dyrektorem regionalnym sprzedaży Best Western na Polskę.
Gratulacje od „Hotelarza” z okazji zdobycia tytułu CZŁOWIEK ROKU 2012 w naszym rankingu 7 NAJ i to zaledwie w rok od przyjścia do polskiego Best Western. Jest pan też pierwszą osobą, z którą „Hotelarz” po raz drugi przeprowadza wywiad, co też jest wyróżnieniem (śmiech).
Jestem szczerze wzruszony.
Gdy rozmawialiśmy rok temu do sieci należało 10-11 obiektów, pan zapowiedział wtedy, że do końca roku będzie ich 20, jest już blisko 25. Jak to się stało, że w ciągu roku-dwóch udało się to, co nie udawało się sieci Best Western przez poprzednich 10 lat?
Nie ma w tym żadnej tajemnicy, po prostu ciężka praca popłaca. Już rok 2011 był bardzo dobry dla moich koleżanek i kolegów, czyli m.in. Saiji Kekkonen, która była bardzo mocno obecna na rynku polskim. Gdy przychodziłem była już baza ok. 10 obiektów, na której można było budować dalszy rozwój. I ta praca została też doceniona przez Hotelarza w poprzednim roku, gdy Best Western został siecią roku. Więc to co się udało zrobić w 2012 roku to efekt ciężkiej wcześniejszej pracy i kontynuacja tego. Ale na pewno do tego przyczyniła się decyzja zatrudnienia zespołu do obsługi tylko polskiego rynku. Będąc na miejscu o wiele łatwiej jest spotkać się z inwestorami i klientami, być obecnym na wielu ważnych spotkaniach, gdzie można przedstawić, co robimy i jak robimy.
To ile ostatecznie jest obecnie hoteli na połowę grudnia w sieci Best Western, włącznie z podpisanymi umowami na lata 2013-2014?
W tym roku otworzyliśmy pięć hoteli, poczynając od Best Western Poleczki w Warszawie, potem – co też jest ewenementem chyba w skali europejskiej – udało nam się uruchomić pod koniec września w ciągu tygodnia cztery nowe hotele pod naszą marką: Arkon Park i Bonum w Gdańsku oraz Villę Aqua w Sopocie, zarządzane przez Grupę Dobry Hotel i Pałac Alexandrów pod Wrocławiem z kategorii Plus.To pokazuje jak dobrze jesteśmy przygotowani pod względem logistycznym, żeby takie rzeczy robić. Jestem pewien, że niejedna sieć zazdrości nam takich rozwiązań, jakie mamy, ale to są rozwiązania opracowywane przez wiele lat, bo Best Western ma już prawie 70 lat doświadczenia na rynku franczyzy hotelowej. W grudniu planowane jest otwarcie dwóch kolejnych hoteli: Korona w Lublinie jako Best Western Plus i Łysogóry w Kielcach również jako Plus. Więc rok chcielibyśmy zakończyć na siedmiu otwartych hotelach.
A ile jest podpisanych umów na następne hotele w sieci?
W tym roku podpisaliśmy 12 kontraktów na nowe hotele, włącznie z tymi, które już ruszyły. W przyszłym roku ruszyć mają jeszcze hotele Agit w Lublinie, Trybunalski w Piotrkowie, Chomiąża Park, hotel w Łebie, ale rok się jeszcze nie skończył. Widzimy bardzo duże zainteresowanie naszym modelem biznesowym, szczególnie po Euro 2012 zanotowaliśmy zwiększone zainteresowanie inwestorów hotelowych. Kończymy właśnie negocjacje w sprawie dwóch kolejnych hoteli.
Kim są ci inwestorzy, z którymi się pan styka?
Z jednej strony, są to inwestorzy prywatni, indywidualne osoby czy grupy osób, ale z drugiej, warto zwrócić uwagę, że nawiązaliśmy współpracę z dwoma największymi operatorami na polskim rynku hotelarskim: Satorią i Grupą Dobry Hotel, które obecnie oferują sześć hoteli pod naszą marką. Jeżeli Satoria, jeszcze jako PUHIT, zdecydowała się przyłączyć trzy swoje hotele do sieci Best Western w bardzo krótkim czasie to o czymś to świadczy. A zakończyliśmy rozmowy o kolejnym hotelu i mogę na łamach „Hotelarza” oficjalnie ogłosić po raz pierwszy, że w marcu do Best Western dołączy hotel RT Galicya, idąc śladami RT Monopol, który działa obecnie jako Best Western Old Town.
To już będą trzy Best Westerny w Krakowie, włącznie z Best Western Premiere spółki Efekt. Nie za dużo?
One nie rywalizują ze sobą, znajdują się w różnych częściach miasta, tak jak Best Western Felix i Portos oraz Poleczki w Warszawie. Hotele w dużych miastach rywalizują z obiektami w obrębie dwóch-trzech kilometrów za to z różnych kategorii, a nie z hotelami z drugiego końca miasta. A będąc w sieci łatwiej jest im się sprzedawać, m.in. dlatego, że muszą podnieść standard, w Galicji koszty remontu wyniosą ok. 0,5 mln zł. Tak więc, jak równo rok temu w tym samym miejscu deklarowałem, że na koniec 2012 roku w sieci Best Western będzie 20 hoteli, tak teraz mogę zadeklarować, że na koniec 2013 roku chcę, by było ich co najmni [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz