Autor: Dorota Trojanowska
Jak stwierdza stare powiedzenie: „Człowiek uczy się mówić bardzo wcześnie, milczeć bardzo późno”. Problemem współczesnych managerów jest efektywne wykorzystanie „dwojga uszu” i „jednych ust”, czyli uzyskania właściwych proporcji między mówieniem a słuchaniem, ale także właściwy sposób mówienia.
Komunikacja – zgodnie z definicją w teorii zarządzania – to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. W praktyce sprowadza się do zaistnienia określonej reakcji u np. podwładnego.
Nadawca odpowiada za zrozumienie
Porozumienie w procesie komunikowania ma miejsce wtedy, gdy odbiorca komunikatu zinterpretował go zgodnie z intencjami nadawcy. A to już nie jest takie proste. Każdy manager hotelowy wielokrotnie spotkał się z sytuacją, gdy jego polecenie zostało: a) zrozumiane niewłaściwie, b) wykonane niewłaściwe, c) wykonane przez zupełnie inne osoby. Szef kuchni rzuca komunikat „podajcie mi nóż”. I co się dzieje? Nie wiadomo, do kogo prośba jest skierowana, więc zwykle albo kilka osób jednocześnie usiłuje ją spełnić, albo nikt. Poza tym może się okazać, że wcale nie chodziło o nóż do mięsa tylko do warzyw. W procesie komunikowania niezwykle ważne jest zrozumienie, że słowa stanowią tylko 7 proc. przekazu. Pozostałe 93 proc. to komunikacja niewerbalna. Tym bardziej więc musimy mieć świadomość konieczności precyzji przekazu, również ze względu na istnienie czynników zakłócających (zewnętrznych lub wewnętrznych). W naszym przykładzie czynnikiem zewnętrznym będzie hałas panujący w kuchni, wewnętrznym może być antypatia szefa kuchni do pracownika stojącego najbliżej. Biorąc pod uwagę utrudnienia w procesie komunikowania pamiętajmy, że najważniejszym ogniwem w tym procesie jest nadawca – to on przekazuje komunikat, decyduje o treści, formie i adresacie. I to właśnie nadawca jest odpowiedzialny za upewnienie się, czy odbiorca na pewno właściwie zrozumiał przekaz.
Przyjaciele, doradcy, analitycy i wodzowie
Trochę inny rodzaj komunikacji występuje na równorzędnych szczeblach managerskich. Musimy tutaj pamiętać, że każdy człowiek stanowi swoistą mieszankę stylów komunikacji – modyfikuje je według potrzeby, nastroju, [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz