Rozwój sieci hotelowych w Polsce

Autor: Janusz Mitulski
Ponad pięć lat temu, w kwietniu 2007 roku w Cardiff zapadła decyzja o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Informacja ta spowodowała uruchomienie w naszym kraju w sumie 219 projektów infrastrukturalnych o łącznej wartości ponad 95 mld zł. Ponad rok później – we wrześniu 2008 – upadł bank inwestycyjny Lehman Brothers, który to moment został przyjęty za początek światowego kryzysu finansowego. Obydwa te wydarzenia zdeterminowały rozwój rynku hotelarskiego w Polsce.   Pierwsze z nich przyczyniło się – pośrednio – do wzrostu inwestycji na rynku hotelarskim i zwiększenia popytu; drugie – wprost odwrotnie. Jak wygląda obecny stan posiadania polskich i zagranicznych sieci hotelarskich po najbardziej intensywnym okresie rozwoju rynku w Polsce?   Polskie sieci hotelowe W roku 2007 w ramach polskich sieci hotelowych działało 100 hoteli, które łącznie oferowały ponad 11 tys. pokoi hotelowych. W przeciągu kolejnych pięciu lat, do polskich sieci hotelowych przystąpiły lub otwarte zostały 42 obiekty, natomiast odeszły trzy (Quality System i Hotele 500). W wyniku tego, polskie sieci hotelowe wzbogaciły się o 39 obiektów, z około 4,7 tys. pokojami. W latach 2007-2012 rynek zanotował skumulowany wzrost na poziomie 40 proc. w liczbie nowych obiektów i 42 proc. wzrost w liczbie nowych pokoi hotelowych. Najwyższy wzrost liczby obiektów zanotowały nowe sieci hotelowe, takie jak:
  • DeSilva (6 nowych obiektów z 505 pokojami) m.in. w Warszawie i pod Warszawą
  • Zdrojowa Invest (3 nowe obiekty z 382 pokojami) w Kołobrzegu
  • Hotele Focus (3 nowe obiekty z 335 pokojami) m.in. w Łodzi, Szczecinie i Gdańsku
  • Dobry Hotel (6 nowych obiektów z 292 pokojami) głównie w Trójmieście i w jeden w Krakowie
  • Satoria Group (3 nowe obiekty z 193 pokojami) po przejęciu RT Hotels w Krakowie
  • Condohotels Group (2 nowe obiekty ze 148 pokojami) w Ostródzie
  • Comfort Express (3 nowe obiekty z 126 pokojami) przy trasach
  • PURO Hotel (1 nowy obiekt ze 101 pokojami) we Wrocławiu
  Z drugiej strony, wśród polskich sieci hotelowych są takie, których liczba obiektów od kilku lat nie zmieniła się, jak np. sieć WAM (16 obiektów), Gromada (15 obiektów), Hotele Centrum w Łodzi (5 obiektów), HP Park we Wrocławiu, Poznaniu i Olsztynie (3 obiekty), czy Syrena w Warszawie. Do liderów rozwoju zalicza się sieć De Silva która w ostatnich pięciu latach zaistniała na rynku i uruchomiła już sześć obiektów, a kolejny hotel w Mikołajkach ze 150 pokojami ma zostać otwarty na przełomie 2012/2013 roku. Sieć Dobry Hotel, której początki datują się na 2004 rok, w ostatnich pięciu latach również otworzyła sześć z posiadanych siedmiu hoteli. Zdrojowa Invest rozwinęła się w ostatnich pięciu latach w trzy obiekty (Sand, Marine, Ultra Marine), a kolejne dwa – w Szklarskiej Porębie oraz Ustroniu Morskim, będą uruchomione najprawdopodobniej w 2013 roku. Siecią hotelarską rozwijającą się w systemie condo jest Condohotels Group z dwoma hotelami w Ostródzie, budowanym trzecim i planami stworzenie ogólnopolskiej sieci hoteli miejskich. Nową siecią jest także Comfort Express, która buduje sieć obiektów hotelowych w systemie modułowym, a także restauracji. Satoria Group (dawny PUHIT SA) po przejęciu trzech obiektów RT Hotels w Krakowie planuje dalszy rozwój m.in. poprzez zarządzanie i dzierżawę obiektów, które będą funkcjonować pod markami światowych sieci hotelowych. W tym też celu spółka powołała nowy podmiot w ramach swojej grupy – Vision Hotel Management. Sieć hoteli Focus – posiadająca obecnie cztery obiekty, z których trzy zostały otwarte w ostatnich pięciu latach – buduje kolejny hotel w Chorzowie. W ostatnich pięciu latach mamy na rynku również procesy konsolidacyjne wśród polskich podmiotów. Przykładem może być sieć Elbest Hotels – nowy podmiot zrzeszający siedem hoteli należących do spółek grupy PGE SA, Interferie KGHM czy Geovita PGNiG-ie. Wywodząca si [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Jedna odpowiedź do “Rozwój sieci hotelowych w Polsce”

  1. Markman pisze:

    Tutaj jest jeszcze filmik o rebrandingu calego przedwsiewziecia
    http://www.youtube.com/watch?v=sEiOGZMvj6I&feature=plcp

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *