Autor: Marzena Jurczewska
Marzena Jurczewska
specjalistka prawa gospodarczego i prawa pracy
Zapewnienie gościom hotelowym bezpieczeństwa pobytu jest obowiązkiem hotelarza, czyli osoby utrzymującej zarobkowo hotel lub inny podobny zakład. Za niedopełnienie tego obowiązku ponosi on odpowiedzialność cywilną. Jest to jeden z elementów umowy o świadczenie usług hotelowych
Gość hotelowy ma prawo liczyć nie tylko na opiekę nad jego rzeczami wniesionymi do hotelu, lecz także na bezpieczeństwo jego osoby w pomieszczeniach hotelowych. Jest to umowa nienazwana, mieszana (zawiera elementy umowy: najmu, zlecenia, przechowania, sprzedaży). Zawieranie umowy o świadczenie usług hotelowych i jej treść oparte są na zasadzie wolności umów.
Nie oznacza to jednak, że hotelarz może dowolnie ograniczać lub wyłączać swoją odpowiedzialność wobec gości hotelowych. I nie ma znaczenia, że taką umowę zawiera się najczęściej ustnie i nie jest w niej określone, za co hotelarz odpowiada, ponieważ ponosi on odpowiedzialność cywilną, regulowaną przepisami kodeksu cywilnego.
Na jakich zasadach odpowiada hotelarz?
Obowiązek zapewnienia gościom bezpieczeństwa pobytu obciąża hotelarza i nie może być przeniesiony na osoby trzecie. Odpowiada on za najmniejsze nawet uchybienie obowiązkowi staranności, a więc za działania i zaniechania osób, przy pomocy których wykonuje (personel) lub którym powierza wykonanie (np. agencja ochrony) zobowiązania wynikającego z umowy o świadczenie usług hotelarskich.
Kryterium oceny winy hotelarza jest zaostrzone w stosunku do przeciętnego kryterium oceny winy, ponieważ jest on osobą, która zawodowo trudni się dokonywaniem danego rodzaju czynności i w związku z tym powinien posiadać określoną wiedzę, zatrudniać wyspecjalizowany personel oraz wywiązywać się z obowiązku przeciwdziałania wszelkim źródłom powstania niebezp [...]
specjalistka prawa gospodarczego i prawa pracy
Zapewnienie gościom hotelowym bezpieczeństwa pobytu jest obowiązkiem hotelarza, czyli osoby utrzymującej zarobkowo hotel lub inny podobny zakład. Za niedopełnienie tego obowiązku ponosi on odpowiedzialność cywilną. Jest to jeden z elementów umowy o świadczenie usług hotelowych
Gość hotelowy ma prawo liczyć nie tylko na opiekę nad jego rzeczami wniesionymi do hotelu, lecz także na bezpieczeństwo jego osoby w pomieszczeniach hotelowych. Jest to umowa nienazwana, mieszana (zawiera elementy umowy: najmu, zlecenia, przechowania, sprzedaży). Zawieranie umowy o świadczenie usług hotelowych i jej treść oparte są na zasadzie wolności umów.
Nie oznacza to jednak, że hotelarz może dowolnie ograniczać lub wyłączać swoją odpowiedzialność wobec gości hotelowych. I nie ma znaczenia, że taką umowę zawiera się najczęściej ustnie i nie jest w niej określone, za co hotelarz odpowiada, ponieważ ponosi on odpowiedzialność cywilną, regulowaną przepisami kodeksu cywilnego.
Na jakich zasadach odpowiada hotelarz?
Obowiązek zapewnienia gościom bezpieczeństwa pobytu obciąża hotelarza i nie może być przeniesiony na osoby trzecie. Odpowiada on za najmniejsze nawet uchybienie obowiązkowi staranności, a więc za działania i zaniechania osób, przy pomocy których wykonuje (personel) lub którym powierza wykonanie (np. agencja ochrony) zobowiązania wynikającego z umowy o świadczenie usług hotelarskich.
Kryterium oceny winy hotelarza jest zaostrzone w stosunku do przeciętnego kryterium oceny winy, ponieważ jest on osobą, która zawodowo trudni się dokonywaniem danego rodzaju czynności i w związku z tym powinien posiadać określoną wiedzę, zatrudniać wyspecjalizowany personel oraz wywiązywać się z obowiązku przeciwdziałania wszelkim źródłom powstania niebezp [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz