Autor: Anna Kiełczewska
Jednym z trudniejszych wyzwań, przed którymi staje dyrekcja hotelu, jest podjęcie decyzji o redukcji zatrudnienia. Decyzja ta stanowi wyzwanie nie tylko w okresie kryzysu gospodarczego, pociągającego za sobą konieczność cięcia kosztów, korygowania budżetów i weryfikacji struktury zatrudnienia, lecz stanowi integralny element zestawu zadań przypisanych managerom w każdej sytuacji gospodarczej.
Niezależnie od tego z jakich przyczyn rozstajemy się w pracownikiem ważne jest, aby robić to umiejętnie. Nieodpowiednie, emocjonalne podejście i brak przygotowania do rozmowy mogą nieść ze sobą skutki, spośród których najmniej szkodliwe z punktu widzenia zarządzania personelem może być zmniejszenie motywacji pozostałego zespołu. Rozmowa komunikująca zwolnienie to jednocześnie bardzo wrażliwy moment kształtujący opinię o hotelu wśród odchodzących pracowników. Zwolnienie z pracy zazwyczaj łączy się z negatywnymi emocjami, stresem, poczuciem załamania. Nie wszyscy potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji i szybko ponownie odnaleźć się na rynku pracy. Dużą rolę odgrywa wsparcie udzielane przez pracodawcę zwalnianym osobom (programy outplacement), służące ukazaniu szans i możliwości w procesie szukania nowego miejsca pracy lub przekwalifikowania, wzbudzeniu automotywacji do poszukiwania nowej pracy. Programy te niosą szereg korzyści także dla hotelu jako pracodawcy. Oprócz wzrostu morale i lojalności pracowników, którzy pozostają w hotelu, rozumieją sytuację i doceniają pomoc zwalnianym osobom, przynoszą poprawę atmosfery i stosunków międzyludzkich w zespole. Dodatkową korzyścią może być także redukcja kosztów związanych ze zwolnieniami, ewentualnymi procesami sądowymi, odszkodowaniami czy akcjami protestacyjnymi.
Stres zwalniającego
W obliczu konieczności zwolnienia pracownika managerowie hotelu bardzo często zdani są na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się, gdy muszą zakomunikować decyzję o zwolnieniu pracownikowi, nawet jeśli ten w pełni sobie „zasłużył” na zwolnienie, czasami odwlekają moment przekazaniem tej informacji. Jeszcze większy stres towarzyszy im, gdy muszą zwolnić pracownika, którego znają od lat i nie mieli znaczących zastrzeżeń do jego pracy. Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi dodatkowo źródło [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz