Autor: Wiktor Kołakowski
Największym obłożeniem cieszą się 5-gwiazdkowe hotele w Warszawie (71,3 proc.) oraz obiekty 4-gwiazdkowe w stolicy i …2-gwiazdkowe w Lublinie (66,5 proc.). Średnie obłożenie we wszystkich hotelach zwiększyło się w 2011 roku o 3 proc. do 52,4 proc. Najbardziej konkurencyjny jest segment hoteli 3-gwiazdkowych w Krakowie, gdzie funkcjonuje 70 takich obiektów. Przeciętny hotel w Polsce ma 50 pokoi – GUS ogłosił w raporcie „Turystyka w 2011 r.” z oficjalnymi danymi z rynku hotelarskiego za ubiegły rok.
Najważniejsze cząstkowe dane publikowaliśmy w majowym wydaniu „Hotelarza”. Dla przypomnienia – rok 2011 był kolejny rokiem wzrostu liczby gości korzystających z hoteli. Było ich więcej o blisko milion (wzrost z 11,7 mln w 2010 do 12,7 mln w 2011), w tym ponad 200 tys. więcej obcokrajowców (blisko 3,6 mln). Hotele udzieliły o 1,9 mln więcej noclegów, łącznie 23,1 mln.
Hotele zastępują ośrodki wczasowe
Spośród 7 049 wszystkich rodzajów obiektów zbiorowego zakwaterowania (hotele, pensjonaty, ośrodki wczasowe, schroniska, kempingi itd.), hotele stanowiły największą część rynku noclegowego z 27-procentowym udziałem pod względem liczby obiektów, ponad 30-procentowym pod względem liczby oferowanych miejsc i 40-procentowym pod względem udzielonych noclegów. Hotele cieszą się też największą popularnością. Spośród 21,5 mln wszystkich osób, które skorzystały w 2011 roku z obiektów zbiorowego zakwaterowania 59 proc. wybrało hotel. Cała polska baza noclegowa obejmowała w 2011 roku ponad 606 tys. miejsc noclegowych, z czego 1 883 hoteli (stan na 31 lipca 2011) dysponowało 187 tys. miejsc w 95 tys. pokoi.
Dla porównania, ośrodków wczasowych, które są drugim po hotelach, najczęściej występującym rodzajem obiektów noclegowych w Polsce działało 1080 ze 114,5 tys. miejsc (z czego 47 tys. w woj. zachodniopolskim, a 23 tys. w pomorskim), w których udzielono osiem mln noclegów (czyli prawie trzykrotnie mniej niż w hotelach), a skorzystało z nich 1,4 mln osób (czyli blisko 10 razy mniej niż z hoteli). Zresztą na przykładzie tych dwóch rodzajów obiektów widać jak zmienia się polski rynek noclegowy w ostatnich latach. Jeszcze w 1990 roku ośrodków wczasowych było ponad 4,3 tys. z 318 tys. miejsc, a hoteli niespełna 500 z 57 tys. miejsc. Dziesięć lat później ośrodków było już było o ponad połowę mniej (2 tys.), a hoteli prawie dwa razy więcej (924). Z roku na rok ubywa ośrodków wczasowych, natomiast rośnie liczba hoteli, które jeszcze w 1990 roku stanowiły zaledwie 7-8 proc. całej polskiej bazy noclegowej.
Hotele w Małopolsce, miejsca w Warszawie
Najwięcej hoteli, jak wynika z danych GUS, działało w województwie małopolskim (275), wielkopolskim (217) i dolnośląskim (202). Jednak już pod względem liczby pokoi na pierwszym miejscu znalazło się woj. mazowieckie (a więc w 80 proc. Warszawa), gdzie hotele oferują ich 14,5 tys., podczas gdy w woj. małopolskim niespełna 13,9 tys. (w pozostałych województwach poniżej 10 tys.). Najbardziej konkurencyjnym rynkiem hotelowym jest segment 3-gwiazdkowych hoteli w Małopolsce, gdzie działa aż 147 takich obiektów (z czego blisko połowa w Krakowie) oraz 3-gwiazdkowych hoteli na Dolnym Śląsku, gdzie działa ich 102 i w Wielkopolsce (92).
Spośród 12,7 mln gości najwięcej skorzystało z hoteli w woj. mazowieckim (2,7 mln) i małopolskim (1,9 mln), a daleko za nimi znalazły się dolnośląskie (1,17 mln), śląskie (1,07 mln) i wielkopolskie (1,01 mln). W Małopolsce i na Mazowszu udzielono też ponad 1/3 wszystkich noclegów w polskich hotelach (8,2 mln z 23,1 mln). W tych dwóch województwach nocowała też blisko połowa zagranicznych gości korzystających z hoteli (907 tys. na Mazowszu, 762 tys. w Małopolsce), z tego zdecydowana większość w Warszawie i Krakowie. Najwięcej cudzoziemców skorzystało z warszawskich hoteli 5-gwiazdkowych, bo aż 335 tys. spośród wszystkich 582 tys. gości tych obiektów. Sporo było ich też w krakowskich obiektach 3-gwiazdkowych (290 tys. spośród 565 tys. wszystkich gości korzystających w Krakowie z tego segmentu rynku) oraz w warszawskich 4-gwiazdkowcach (273 tys. spośród 526 tys.)
Obłożenie konkretnych hoteli
GUS podaje zbiorcze dane dla wszystkich kategorii hoteli w poszczególnych województwach i ich stolicach. Można z nich jednak wyciągnąć wnioski dotycząc [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
A apartamenty? Jaki mają udział? No. takie…
https://tychy4you.com