Autor: Andrzej Rybicki
Budżetowanie w hotelu to w skrócie: koordynacja, motywacja, planowanie i kontrola. Kontrola realizacji celów wpisanych w budżet to między innymi rozliczenie odchyleń wykonania do budżetu.
Rozliczenie realizacji celów sprzedaży to, w pewnym uproszczeniu, rozlicznie odchylenia wynikającego z ceny i z obłożenia. Najlepiej pokazać to na przykładzie. (1) Rozliczenie wykonania kosztów bezpośrednich, które są stałe na pokój, to podobnie jak przy rozliczeniu sprzedaży, rozliczenie odchylenia wynikającego z kosztu zmiennego na pokój i zużycia. Odchylenie zużycia składa się z odchylenia proporcji/ilości zużycia jak i odchylenia obłożenia. (2) Po dokładniejszej analizie natury odchyleń można zauważyć następujące przyczyny odchyleń:
- błędy wynikające ze sposobów/metod mierzenia,
- błędy planistyczne,
- czynniki operacyjne,
- okoliczności poza kontrolą zarządu.
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz