Autor: Jolanta Sergot-Kowalska
Hotele to obiekty, w których ilość wykładzin dywanowych w stosunku do pozostałych posadzek jest bardzo duża. Pozostałe tekstylia, czyli pościele, ręczniki obrusy to elementy wyposażenia stanowiące zarówno, o jakości obiektu, a co za tym idzie o zadowoleniu gości, jak też i duży element kosztów eksploatacyjnych. Przestawny nawyki i dzisiejsze oczekiwania zarówno gości hotelowych jak i właścicieli obiektów, wobec problemu utrzymania czystości „tekstyliami”.
Zacznijmy od wykładzin. Tego, że tekstylne wykończenie podłóg w ocenie gości podnosi standard, w tym gronie nie muszę udowadniać. Wszyscy się chyba również zgodzą, że wykładziny muszą być dobrej, profesjonalnej jakości, czyli innymi słowy wyprodukowane według lepszych parametrów dla wykładzin do obiektów użyteczności publicznej, a nie do prywatnych domów, gdzie są one o wiele mniej używane i czyszczone. Różnica jest zasadniczo jedna – większa wytrzymałość. W związku z tym cena dobrej wykładziny to rząd od 80 zł/kw. Tańsze rozwiązania mogą spowodować bardzo szybkie pogorszenie się ich walorów estetycznych. Jeżeli do tych wartości, minimalnych (czyli np. gramatura 1000g/mkw. w wykładzinach stosowanych w pokoju, 1200 g/mkw. w częściach wspólnych), dołożymy koszty instalacji, wyłączenie części lub całości hotelu z eksploatacji podczas napraw i montażu itd., to realne straty na pozornych oszczędnościach są porażające.
Usuwanie plam
Niestety zakup dobrej wykładziny to tylko pierwszy element układanki. Drugi i wcale nie mniej ważny, to prawidłowy system codziennej pielęgnacji, konserwacji i okresowego doczyszczania. Gdy zainwestujemy w dobrej klasy wykładzinę musimy (chociażby, aby utrzymać warunki gwarancji) zapoznać się z zalecaną przez producenta technologią jej utrzymania. To, że wykładziny należy oczyścić na bieżąco odkurzaczem dostosowanym do budowy materiału, z którego wykonana jest wykładzina jest raczej wiadome. To, że w obiektach hotelowych powinny być to urządzenia jak najbardziej ciche i skuteczne, z dobrym systemem filtracji też jest coraz częściej respektowane. Jednak to, że jest różna wytrzymałość chemiczna włókna, z którego wykonana jest wykładzina jest niestety często pomijane. Z tym ściśle wiąże się problem z usuwaniem plam.
Niestety, nie ma uniwersalnego odplamiacza. Jeżeli sądzimy, że taki posiadamy, musimy mieć świadomość, że są to produkty, które zanieczyszczania usuwają z różną skutecznością. Czym szybciej usuniemy plamę po jej powstaniu tym efekt będzie lepszy. W związku z tym, obiekty z wykładzinami, czyli większość, powinny wyposażyć serwisy sprzątające w zestaw podstawowych, ale profesjonalnych odplamiaczy. Zaliczam do niego preparaty: – do plam [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz