W dekadzie lat 70. prawie każdego roku Orbisowi przybywały nowe hotele, dzięki którym, poprzez licencyjne powiązania ze światowymi łańcuchami hotelowymi takimi jak InterContinental Hotels Corporation, Holiday Inns czy Novotel, Polska mogła wejść ze swoją ofertą na światowe rynki turystyczne.
D oświadczenie zdobyte przy powstawaniu hotelu Merkury w Poznaniu, który oddany został do eksploatacji w 1964 roku, obejmowało proces budowy, nietypowe wykończenie i wyposażania wnętrz oraz rozruch dużego wielozakładowego obiektu. By pogłębić swoją wiedzę i wzbogacić dotychczasowe doświadczenie przez prawie dwa lata zatrudniony byłem w tym hotelu jako z-ca dyr. ds. technicznych. Merkury w owym czasie należał do nielicznej grupy dużych hoteli (630 miejsc noclegowych, 450 gastronomicznych). Wówczas poznałem hotel z tej drugiej – eksploatacyjnej strony, ze wszystkimi bolączkami, jakie występują w obiektach o dużym nasyceniu nowościami, za to przy braku wsparcia awaryjno-technicznego. Ten uzupełniający staż pozwolił mi poznać nie tylko bardziej eksponowaną stronę obsługową, ale również złożoną – eksploatacyjno-techniczną, która dla gościa jest prawie niezauważalna i często do dzisiaj jeszcze nie doceniana przez kolegów architektów, zafascynowanych z reguły elementami bardziej eksponowanymi.
Plan hoteli nowej generacji
Po pozytywnych doświadczeniach związanych z uruchomieniem hoteli Merkury w Poznaniu i Cracovia w Krakowie oraz po gwałtownym wzroście zapotrzebowaniu na bazę hotelową nowej generacji Orbis stał się zauważalnym gestorem nie tylko na krajowym, ale i zagranicznym rynku turystycznym. W drugiej dekadzie lat 60. podjęto działania w kierunku unifikacji i typizacji obiektów hotelarskich oraz opracowania planów inwestycyjnych zmierzających do nasycenia Polski małymi i średnimi hotelami, lokalizując je w pierwszej kolejności w miastach powiatowych oraz centrach turystyczno-wypoczynkowych. Na rynek zamierzano wprowadzić grupę hoteli nowej generacji w dwóch standardach – hotele obsługujące masowy, krajowy ruch turystyczny o 110 miejscach noclegowych, zlokalizowane w centrach turystycznych oraz hotele o podwyższonym standardzie i 220 miejscach noclegowych, budowane w ośrodkach zurbanizowanych. Ten szeroko zakrojony plan, niestety, tylko w części został zrealizowany. Zarząd Inwestycji Hoteli Orbis z siedzibą w Poznaniu, gdzie powierzono mi stanowisko dyrektora, jako inwestor zastępczy zrealizował w latach 1969-1972 hotele: [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz