Autor: Piotr Stawiński
Accor sprzedaje swoje marki ekonomiczne Motel 6 i Studio 6 funduszowi Blackstone za 1,9 mld dolarów (1,5 mln euro), wycofując się z segmentu Economy w Ameryce Północnej. 330 mln euro przeznaczy od razu na spłatę długów. Francuski koncern chce się skupić na rozwoju w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryki Południowej i Europy.
Dodatkową korzyścią ze sprzedaży będzie redukcja kosztów leasingowych Accoru o ok. 525 milionów euro. Z drugiej strony, w ramy transakcji wliczono jako część bezgotówkową 600 mln euro (765 mln dol.) straty Accoru związanej z wcześniejszym wykupem leasingu tych hoteli. Przejęcie ma zostać zakończone w październiku. Pod markami Motel 6 (odpowiedniku europejskiej Formuły 1) i jej części apart-hotelowej Studio 6 (przeznaczone na dłuższe pobyty) działa ponad 1,1 tys. hoteli z blisko 110 tys. pokoi w USA i Kanadzie. Stanowi to ok. 20 proc. całego potencjału hotelowego Accoru, piątej co do wielkości sieci hotelarskiej. Motel 6 jest dziewiątą marką hotelarską na świecie pod względem liczby obiektów i drugą w porfolio Accoru po ibisach. Stanowi ok. 20 proc. zasobów. Słabe wyniki – Cieszę się z transakcji z Blackstone, która zabezpiecza przyszłość Motel 6 i jego zespołu w Ameryce Północnej, gdzie my też pozostajemy z naszymi markami z segmentu Luxury i Upscale, czyli z Sofitelem i Novotelem – powiedział Hennequin Denis, prezes i dyrektor generalny Accoru. – Transakcja ta zapewnia nam dodatkowe środki, które przeznaczymy na rozwój ogromnego potencjału hotelarskiego w regionie Azji i Pacyfiku, w Ameryce Łacińskiej oraz w Europie, gdzie utrzymanie naszych marek jest jednym z kluczowych czynników dalszego rozwoju firmy. Nie jest tajemnicą, że wyniki Motel 6 i segmentu ekonomicznego Accoru w USA nie były rewelacyjne. W ubiegłym roku osiągnęły 19 mln dolarów zysku przed opodatkowaniem (dwa lata wcześniej przyniosła 5 mln dol. strat). 20 proc. biznesu Accoru przynosiło tylko 3 proc. zysków po opodatkowaniu. To nie były dobre wyniki. – Ten biznes nigdy nie działał specjalnie dobrze od czasów uruchomienia dwie dekady temu. Marka miała słaby wizerunek wśród odbiorców i nie dawała efektu synergii z innymi markami Accoru w USA. Pozbycie się tego ciężaru pozwala Accorowi poprawić swój bilans finansowy i daje możliwość zwrotu pieniędzy akcjonariuszom w przyszłym roku – powiedział analityk Deutsche Bank, Simon Champion agencji Reuters. – Dzięki tej umowie Accor pozbywa się ze swojego bilansu ok. 110 mln euro rocznych kosztów najmu. A to jest krytyczny punkt w strategii całej grupy polegającej na wyzbywaniu się majątku trwałego i realizacji ukrytej wartości tych nieruchomości w postaci zarządzania nimi i udzielania franczyzy na swoje marki. We wrześniu ubiegłego roku Accor ogłosił, że koncentruje się na rozwoju mega brandu w segmencie ekonomicznym Ibis, pod który weszły trzy marki: dotychczasowe Ibisy, 1-gwiazdkowe Etapy (przekształcane w ibis Budget) i all sesons (przkształacana w ibis Style). Blackstone chce inwestować Prywatny fundusz inwestycyjny Blackstone, który jest też właścicielem m.in. sieci Hilton Worlwide, La Quinta Inns & Suites, Extended Stay America i Mint Hotels, deklaruje, że zamierza zainwestować w rozwój nowo nabytych marek. Deklaruje również, że nie zamierza ich łączyć z innymi posiadanymi już w swoim portfelu markami ekonomicznymi jak np. Hampton by Hilton. – Chociaż marka Motel 6 będzie działała na zasadzie samofinansowania, podobnie jak i inne segmenty hotelarskie, w które inwestujemy w imieniu naszych udziałowców, to jednak planujemy przeznaczenie znaczących środków na rozwój tych hoteli oraz poszerzania bazy franczyzowej – stwierdził Jonathan Grey, globalny szef części nieruchomościowej Blackstone. Fundusz nie wyklucza też ekspansji Motel 6 poza USA i Kanadę. Kierunkiem rozwoju mogłyby być Chiny i Indie, które skupiają teraz uwagę całej branży hotelarskiej. Poszczególne sieci intensywnie rozwijają tam swoje marki, albo tworzą nowe np. specjalnie na rynek chiński. Blackstone jest obecnie największym graczem na rynku hotelarskim dysponując łącznie prawie 6 tys. hoteli z 900 tys. pokoi w ponad stu krajach. Największa sieć hotelarska w rankingach branżowych – Intercontinental Hotel Group dysponuje ok. 650 tys. pokoi w 4,5 tys. hoteli. Transakcja ta oceniona została przez analityków jako „win-win”, korzystna dla obydwu stron. Accor pozbył się kłopotu, który obciążał jego wyniki finansowe, a Blackstone poszerzył swoje aktywa na rynku hotelarskim, dając sobie szansę na dalszy wzrost zysków, dzięki doprowadzeniu marek Motel 6 i Studio 6 do poziomu konkurencyjnego z innymi markami w tym segmencie.
Dodatkową korzyścią ze sprzedaży będzie redukcja kosztów leasingowych Accoru o ok. 525 milionów euro. Z drugiej strony, w ramy transakcji wliczono jako część bezgotówkową 600 mln euro (765 mln dol.) straty Accoru związanej z wcześniejszym wykupem leasingu tych hoteli. Przejęcie ma zostać zakończone w październiku. Pod markami Motel 6 (odpowiedniku europejskiej Formuły 1) i jej części apart-hotelowej Studio 6 (przeznaczone na dłuższe pobyty) działa ponad 1,1 tys. hoteli z blisko 110 tys. pokoi w USA i Kanadzie. Stanowi to ok. 20 proc. całego potencjału hotelowego Accoru, piątej co do wielkości sieci hotelarskiej. Motel 6 jest dziewiątą marką hotelarską na świecie pod względem liczby obiektów i drugą w porfolio Accoru po ibisach. Stanowi ok. 20 proc. zasobów. Słabe wyniki – Cieszę się z transakcji z Blackstone, która zabezpiecza przyszłość Motel 6 i jego zespołu w Ameryce Północnej, gdzie my też pozostajemy z naszymi markami z segmentu Luxury i Upscale, czyli z Sofitelem i Novotelem – powiedział Hennequin Denis, prezes i dyrektor generalny Accoru. – Transakcja ta zapewnia nam dodatkowe środki, które przeznaczymy na rozwój ogromnego potencjału hotelarskiego w regionie Azji i Pacyfiku, w Ameryce Łacińskiej oraz w Europie, gdzie utrzymanie naszych marek jest jednym z kluczowych czynników dalszego rozwoju firmy. Nie jest tajemnicą, że wyniki Motel 6 i segmentu ekonomicznego Accoru w USA nie były rewelacyjne. W ubiegłym roku osiągnęły 19 mln dolarów zysku przed opodatkowaniem (dwa lata wcześniej przyniosła 5 mln dol. strat). 20 proc. biznesu Accoru przynosiło tylko 3 proc. zysków po opodatkowaniu. To nie były dobre wyniki. – Ten biznes nigdy nie działał specjalnie dobrze od czasów uruchomienia dwie dekady temu. Marka miała słaby wizerunek wśród odbiorców i nie dawała efektu synergii z innymi markami Accoru w USA. Pozbycie się tego ciężaru pozwala Accorowi poprawić swój bilans finansowy i daje możliwość zwrotu pieniędzy akcjonariuszom w przyszłym roku – powiedział analityk Deutsche Bank, Simon Champion agencji Reuters. – Dzięki tej umowie Accor pozbywa się ze swojego bilansu ok. 110 mln euro rocznych kosztów najmu. A to jest krytyczny punkt w strategii całej grupy polegającej na wyzbywaniu się majątku trwałego i realizacji ukrytej wartości tych nieruchomości w postaci zarządzania nimi i udzielania franczyzy na swoje marki. We wrześniu ubiegłego roku Accor ogłosił, że koncentruje się na rozwoju mega brandu w segmencie ekonomicznym Ibis, pod który weszły trzy marki: dotychczasowe Ibisy, 1-gwiazdkowe Etapy (przekształcane w ibis Budget) i all sesons (przkształacana w ibis Style). Blackstone chce inwestować Prywatny fundusz inwestycyjny Blackstone, który jest też właścicielem m.in. sieci Hilton Worlwide, La Quinta Inns & Suites, Extended Stay America i Mint Hotels, deklaruje, że zamierza zainwestować w rozwój nowo nabytych marek. Deklaruje również, że nie zamierza ich łączyć z innymi posiadanymi już w swoim portfelu markami ekonomicznymi jak np. Hampton by Hilton. – Chociaż marka Motel 6 będzie działała na zasadzie samofinansowania, podobnie jak i inne segmenty hotelarskie, w które inwestujemy w imieniu naszych udziałowców, to jednak planujemy przeznaczenie znaczących środków na rozwój tych hoteli oraz poszerzania bazy franczyzowej – stwierdził Jonathan Grey, globalny szef części nieruchomościowej Blackstone. Fundusz nie wyklucza też ekspansji Motel 6 poza USA i Kanadę. Kierunkiem rozwoju mogłyby być Chiny i Indie, które skupiają teraz uwagę całej branży hotelarskiej. Poszczególne sieci intensywnie rozwijają tam swoje marki, albo tworzą nowe np. specjalnie na rynek chiński. Blackstone jest obecnie największym graczem na rynku hotelarskim dysponując łącznie prawie 6 tys. hoteli z 900 tys. pokoi w ponad stu krajach. Największa sieć hotelarska w rankingach branżowych – Intercontinental Hotel Group dysponuje ok. 650 tys. pokoi w 4,5 tys. hoteli. Transakcja ta oceniona została przez analityków jako „win-win”, korzystna dla obydwu stron. Accor pozbył się kłopotu, który obciążał jego wyniki finansowe, a Blackstone poszerzył swoje aktywa na rynku hotelarskim, dając sobie szansę na dalszy wzrost zysków, dzięki doprowadzeniu marek Motel 6 i Studio 6 do poziomu konkurencyjnego z innymi markami w tym segmencie.
Dodaj komentarz