Autor: Anna Kiełczewska
Często powtarzanym stwierdzeniem jest: „ludzie są największym i najcenniejszym zasobem każdego hotelu”. Ale jak cennym? Otóż, pracownik wart jest tyle, ile warte są efekty jego pracy. Pracownik nieefektywny, to pracownik nieopłacalny dla hotelu.
W związku z tym zadziwia fakt, że wielu dyrektorów, czy właścicieli hoteli w żaden sposób nie weryfikuje realnego wkładu poszczególnych osób w sukces/porażkę hotelu. W części hoteli nadal dominuje styl pracy zorientowany na działania: pracownicy są wynagradzani za czynności, które wykonują, w mniejszym zaś stopniu za ich efekty. Część hoteli, mniej lub bardziej skutecznie i konsekwentnie, podejmuje próby weryfikowania wydajności pracowników, jednak nie wszystkie mogą pochwalić się działającym skutecznie systemem ocen i monitorowania pracy swoich pracowników. Takie „przyzwolenie” na brak efektywności podważa podstawową zasadę, że DOBRE wynagrodzenie gwarantuje DOBRA (EFEKTYWNA) praca.
źródło: (Platinum Group) za: Zeszyty Naukowe Meritum Nr 6 (2009).
Brak systemu wyznaczania, monitorowania i rozliczania poziomu efektywności prowadzi do unikania odpowiedzialności i rozwoju postaw roszczeniowych wśród pracowników. Odzwierciedlają to m.in. badania nad przyczynami „słabej pracy” przeprowadzone przez Platinum Group:Część tych wskazań odnosi się właśnie do wskaźników efektywności: albo nie są one wyznaczane, albo się o nich nie rozmawia, albo też w żaden sposób nie wpływają na wynagrodzenia bądź możliwości rozwoju zawodowego. Po co zatem pracownicy mieliby się starać? Żadna organizacja, także hotel, nie może pozwolić sobie na to, aby nie zająć się wskaźnikami efektywności. A ta, to poziom wykonania zadania, związany z celami, które stawiamy poszczególnym pracownikom. Wskaźniki efektywności zaś to nie zadania, lecz to co w ich efekcie powstaje – końcowy wynik pracy, użyteczny i pożądany przez innych współpracowników lub gości. Wskaźniki te powinny być mierzalne i rzeczywiście wartościowe dla hotelu. Jeśli nie sposób przypisać ich do stanowiska, to niemal na pewno stanowisko to jest zbędne dla organizacji.
Pracownik efektywny
Skupmy się zatem na uwarunkowaniach wysokiej efektywności pracowników hotelowych. Nieprawdą jest, że wszyscy pracownicy są wysokoefektywni. Wskaźniki efektywności powinny rozkładać się zgodnie z krzywą Gaussa (rozkład normalny) [najwyższa wartość pośrodku, minimalne ekstrema – red.] Nie oznacza to, że nie możemy zwiększyć poziomu efektywności zarówno poszczególnych osób, komórek, czy całego hotel [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz