Autor: Anna Fierek
Analizując zagadnienia podatkowe dotyczące branży hotelarskiej warto poświęcić uwagę szczególnym uregulowaniom dotyczącym opodatkowania usług turystycznych. Usługi hotelarskie, niewątpliwie ściśle związane z turystyką, według ustawy o podatku od towarów i usług stanowią jeden z elementów składowych usługi turystycznej.
Jednym z wyjątków od zasad ogólnych w opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z którymi za podstawę opodatkowania przyjmuje się obrót), są właśnie szczególne zasady dotyczące usług turystyki, do których zastosowanie ma tzw. mechanizm VAT marża. Opodatkowanie marżą usług świadczonych przez biura podróży zostało wprowadzone w prawie UE (art. 306 - 310 Dyrektywy 2006/112/WE), a następnie implementowane do regulacji krajowych, przez co jest powszechnie praktykowanym rozwiązaniem wśród wszystkich państw członkowskich. Konieczność odmiennego uregulowania opodatkowania tego typu usług wynika przede wszystkim z faktu, iż wczasy, wycieczki czy kolonie organizowane są w różnych zakątkach świata, w tym również na terytoriach egzotycznych państw, o często zasadniczo odmiennych systemach opodatkowania. Opodatkowanie na zasadach ogólnych mogłoby powodować trudności z rozliczeniem podatku VAT, a w szczególności z odzyskaniem podatku naliczonego od nabytych zagranicą usług.
Co to jest: usługa turystyczna
Ustawa o VAT nie zawiera co prawda bezpośredniej definicji usług turystycznych, odnosi się natomiast do elementów jakie przykładowo mogą składać się na usługę turystyki, czyli zgodnie z brzmieniem ustawy tzw. usług świadczonych dla bezpośredniej korzyści turysty. Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy na usługę taką składa się w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie oraz ubezpieczenie. W świetle ustawy o VAT częścią składową usługi turystyki świadczonej przez biuro podróży może być zatem również usługa hotelarska. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że w przypadku ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych istnieje możliwość posiłkowania się definicją usług turystycznych zawartą w ustawie o usługach turystycznych. Na podstawie tej ustawy za usługę turystyki należy rozumieć usługi przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Należy jednak pamiętać, że ze wskazanej definicji można korzystać jedynie pomocniczo, a podstawę analizy dla celów podatkowych stanowi przede wszystkim definicja zawarta w ustawie o VAT. Oprócz usług nabywanych od podmiotów trzecich na rzecz turysty ustawa o VAT wyróżnia również tzw. usługi własne świadczone samodzielnie przez biuro podróży. Takie usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 29 ustawy o VAT. Opodatkowanie marżą dotyczy bowiem je [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz