Autor: Anna Patoleta
Pościel należy do najbardziej „wrażliwych” elementów wyposażenia hotelu. Z jednej strony, dlatego że od jej jakości i, przede wszystkim, czystości zależy, jakie wrażenie wyniesie gość po wizycie w hotelu, z drugiej, bo jej niemal codzienne pranie stanowi jeden z największych kosztów codziennego funkcjonowania obiektu.
Z czystej bawełny czy z domieszką poliestru? Biała czy kolorowa? Gładka czy ze wzorami? Zanim hotelarz zdecyduje się na zakup pościeli musi sobie odpowiedzieć na wiele pytań. Choćby na takie, czy ją kupować, czy wyleasingować?
Ciężki żywot pościeli
Przy wyborze pościeli jednym z głównych parametrów, na który trzeba zwrócić uwagę jest jej gramatura. Przy pościeli wybieranej do domu nie jest to aż tak istotne, ponieważ nie jest ona prana po każdym wstaniu z łóżka. A w hotelu tak. Musi więc być ona na tyle wytrzymała, aby przetrwać w idealnym stanie co najmniej kilkaset prań. Gramatura pościeli wynosi od 100 do 200 g/mkw.
Przy pościeli hotelowej powinna ona być jak najwyższa, aby wytrzymać wszystko to, czemu będzie poddawana w trakcie swojego żywota, a w dobrzej pojętym interesie hotelarza leży, aby żywot ten był jak najdłuższy. I musi pamiętać, że oprócz prania jest jeszcze maglowanie, krochmalenie, procesy dezynfekcyjne itd. Z drugiej strony, gramatura to ciężar, a pościel to najczęściej prany element wyposażenia hotelu, oprócz ręczników, ale te, dla ochrony środowiska oczywiście, coraz częściej prane są tylko na wyraźne życzenie gościa. I tu z kolei im niższa gramatura, tym niższe koszty prania, szczególnie jeśli korzysta się z pralni zewnętrznej, a większość obiektów noclegowych korzysta z tagiego rozwiązania (własna pralnia zaczyna się opłacać przy hotelu powyżej 100-pokojowym i wysokim średniorocznym obłożeniu).
Standardowy komplet poszewek z jednego pokoju przy gramaturze 110 g/mkw. waży ok. 1,2 kg, przy gramaturze 1,6 g/mkw. to ok. 1,7 kg. Przy praniu choćby 50 kompletów dziennie to różnica 25 kg. Przyjmując, że średnia cena w pralni to 2,5 zł za kg prania łącznie daje to 63 zł dziennie. Nawet jeśli będą one prane tylko co drugi dzień, bo nie zawsze hotel ma 100-procentowe obłożenie, w skali roku to różnica blisko 11,5 tys. zł Ale z kolei tkaniny o wyższych gramaturach są bardziej wytrzymałe, więc rzadziej trzeba je wymieniać. I tu hotelarz sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie: niższa gramatura, lżejsza pościel, niższe koszty prania, ale częstszy zakup nowych kompletów czy wyższa gramatura, większe koszty prania, ale dłuższa żywotność. Tym bardziej, że tkaniny nawet o podobnym składzie i gramaturze cz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz