Autor: Rafał Szubstarski
Na europejskim rynku hotelarskim pozycja Accoru jest niepodważalna. Posiada on na prawie trzykrotnie więcej pokoi niż drugi Best Western. Podobnie jest w Polsce. Na rynku globalnym liderem jest IHG (szósty w Europie), a Accor zajmuje piątą pozycję.
Firma analityczno-doradcza MKG Hospitality przygotowała raport „10 największych grup hotelowych w Europie. 2011”, który opisuje stan posiadania i najważniejsze wydarzenia na rynku hotelarskim w krajach Unii Europejskiej. Jak z niego wynika, na rynku panuje status quo.
EUROPA
Accor utrzymuje swoją niepodważalną pozycję lidera z 255 tys. pokojami w ponad 2,3 tys. hotelach, a nawet ją wzmacnia dzięki wdrożeniu strategii asset light polegającej na większej aktywności franczyzowej i sprzedaży swoich nieruchomości, aby je z powrotem leasingować i zarządzać nimi. Accor otworzył w 2011 roku ok. 40 tys. nowych pokoi, z czego połowę w Europie, co stanowiło 1/3 wszystkich nowych zasobów hotelarskich wprowadzonych przez 10 największych grup hotelarskich. Na drugim miejscu plasuje się Best Western z blisko 90 tys. pokojami w ponad 1,2 tys. hotelach, szczególnie dynamicznie rozwijający się wśród europejskich rynków w Polsce, a na trzecim IHG z blisko 87 tys. pokojami w 260 hotelach, które również przyspieszyło swój rozwój w Polsce (w tym roku otwarte mają być Holiday Inn w Łodzi oraz Holiday Inn Express w Warszawie i Wałbrzychu. Ponad stawkę wystaje też Groupe de Louvre, która posiada blisko tysiąc hoteli z 68 tys. pokojami, a w Polsce otwiera tylko w tym roku trzy nowe obiekty (Campanile i Premiere Classe we Wrocławiu oraz Golden Tulip w Międzyzdrojach i przez następne cztery lata chce otwierać po dwa–trzy nowe obiekty w naszym kraju) Od piątego miejsca różnice są już niewielkie między Carlson Rezidor Hotel Group (dziewięć hoteli Radisson Blu, Park Inn i Rezydent w Polsce), hiszpańską grupą NH Hotel (jeden hotel w Poznaniu) – obydwie sieci posiadają po ok. 55 tys. pokoi – oraz nieobecnymi w Polsce: brytyjskim Whitebread Hotels i hiszpańską Melia International – po ponad 45 tys. pokoi. Tuż za nimi jest dynamicznie rozwijający się w Europie od drugiej połowy ubiegłej dekady Hilton Worlwide.
Obecnie dysponuje on w krajach UE 43 tysiącami pokoi w ponad 200 hotelach, ale z roku na rok dynamicznie zwiększa on swój stan posiadania, zmierzając w stronę pierwszej europejskiej piątki (na świecie to drugi–trzeci gracz). Właściciel Hiltona – fundusz Blackstone – intensywnie nabywa nieruchomości hotelowe i zwiększa swoją ekspansję w Europie Wschodniej. Tylko w tym roku w Polsce porftolio Hiltona powiększy się o Hamptona w Świnoujściu i Hilton Garden Inn w Krakowie, a w przyszłym o DoubleTree w Łodzi, Hamptony w Warszawie i Gdańsku, a być może także o DoubleTree w Warszawie i Garden Inn w Krakowie. Pierwszą dziesiątkę największych grup hotelarskich w UE zamyka niemiecki TUI, który w ubiegłym roku przechodził poważne tarapaty finansowe z powodu kłopotów części turystycznej grupy, co doprowadziło ją nieomal do bankructwa. Sieć musiała sprzedać swoje aktywa hotelarskie w Hiszpanii i Grecji, choć część hotelowa radziła sobie całkiem dobrze. – Rynek europejski znajduje się obecnie w fazie ciągle restrukturyzacji, mającej na celu eliminację tysięcy przestarzałych pokoi, które nie odpowiadają potrzebom rynku – stwierdza Georges Panayotis, prezes MKG Group. – Udziały grup hotelowych w niełatwym rynku rosną. Szeroki rozwój modelu franczyzowego prowadzi do zwiększania zasobów sieciowych, do których wchodzi co raz więcej hoteli niezależnych.
1: Accor
Grupa Accor utrzymuje swoją pozycję nr 1 w Europie, dzięki dalszemu wzrostowi w 2011 roku. Spośród 40 tys. nowych pokoi, jakie francuska sieć oddała do użytku w ubiegłym roku, blisko 10 tys. było we Francji, a kolejne 10 tys. w krajach UE. Grupa ściśle trzyma się wyznaczonej strategii „asset light-business back”, a jej transakcje biznesowe za ostatni rok odzwierciedlają tę filozofię. Przykładowo: sprzedaż Pullman Rive Gauche w Paryżu za 77 mln euro, Sofitel Arc de Triomphe za 69 mln euro czy Pullman Paris Bercy za 105 mln euro. Również w Polsce, gdzie Accor jest strategicznym partnerem Orbisu, trwała wyprzedaż nieruchomości (i ruchomości) – m.in. Mercure Chopin, Bristol, Cracovia, Neptun, Solny – z której grupa pozyskała sporo ponad 100 mln euro (czyli tyle, ile za jeden dobry hotel w Paryżu). Trudno było nie zauważyć wzrostu Accoru po objęciu stanowiska prezesa przez Hennequina Denisa na początku ubiegłego roku. We wrześniu grupa podpisała umowę z Jupiter Hotele, pozyskując 24 byłe Ramada-Jarvis w Wielkiej Brytanii, które zaczęły działać pod marką Mercure. Nowy prezes Accoru zaangażował się też aktywnie w stworzenie nowego planu marketingowego rozwoju marek ze swojego porfolio. Pierwszym efektem jest stworzenie ekonomicznej mega-marki pod parasolem Ibis. Teraz obejmuje ona już trzy różne podmarki: „zwykłe” Ibisy, Ibis Styles (dawniej All Seasons) i Ibis Budget (dawniej Etap).
2: Best Western
2011 rok był też niezły dla sieci Best Western, która wciąż udoskonalała swój produkt i ofertę na poziomie międzynarodowym. Wzrosła liczba hoteli pod 4-gwiazdkową marką Best Western Premier, a impulsem do jej rozwoju było też opracowanie nowej koncepcji tego produktu. Stworzono też nową markę Best Western Plus (standard 3+), która była wprowadzana w Europie od września. Amerykańska grupa kontynuuje ekspansję na Starym Kontynencie, dodając nowe kraje, jak Islandia czy Irlandia. Ważnym wydarzeniem było uruchomienie siedmiu hoteli we Francji, z czego czterech w Paryżu. Z drugiej strony, był to też rok rozstania się z francuską grupą Astotel, co oznaczało dla Best Western utratę dziesięciu hoteli we Francji. Ale francuski rynek i tak odnotował bardzo dobre wyniki, w zeszłym roku grupa odnotowała tam 8,7 proc. wzrostu przychodów do 48,1 mln euro, a obłożenie wzrosło o trzy proc. do 67,5 p [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz