Autor: Wiktor Kołakowski
Wymogi kategoryzacyjne nakazują hotelarzom przygotowanie przynajmniej jednego pokoju w hotelu dla osób niepełnosprawnych. Ale nie tylko odgórne nakazy powinny skłaniać ich do zapewnienia jak najlepszych warunków noclegowych dla osób, które mają większe problemy w poruszaniu się, w tym dla osób starszych.
Szacuje się, że w Polsce ok. 100 tys. osób porusza się na wózkach inwalidzkich, a 4 proc. ludności to osoby o dużym stopniu niepełnosprawności. Aby zapewnić im możliwość samodzielnego korzystania z łazienki hotelowej, potrzebne jest jej właściwe zaprojektowanie, specjalistyczne akcesoria oraz odpowiednio duża przestrzeń.
Projektowanie
Kiedy hotel jest na etapie projektowania - miejsce na przestronną łazienkę dla osób niepełnosprawnych lub starszych łatwiej jest wygospodarować niż we wnętrzach obiektów już istniejących. W planach technicznych wystarczy zarezerwować wówczas odpowiednią przestrzeń. W obiektach już istniejących, jeśli łazienka okaże się za mała, nie zawsze będzie można ją powiększyć. Przeszkodą mogą okazać się ściany nośne, których nie wolno wyburzać. W takiej sytuacji ratunkiem jest wyniesienie niektórych sprzętów (choć często jest to trudne biorąc pod uwagę wielkości łazienek w wielu hotelach) czy rezygnacja z półek stojących lub wanny na rzecz kabiny prysznicowej. – Optymalna wielkość łazienki, dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, powinna pozwalać na swobodny obrót wózka o 360 stopni, tak więc powierzchnia manewrowa nie może być mniejsza niż koło o średnicy co najmniej 1,5 metra. Osobie niepełnosprawnej należy zapewnić także swobodne dostanie się do pomieszczenia. O ile szerokość [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Polecamy zajrzeć do naszego sklepu, gdzie znajdą Państwo szeroką ofertę wyposażenia łazienek dla niepełnosprawnych https://www.ole.pl/category/lazienka-dla-niepelnosprawnych