Autor: Małgorzata Dankowska, Anna Beneturska
Skuteczna akcja promocyjna pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż w krótkim okresie, ale także osiągnąć długoterminowe korzyści poprzez budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększanie rozpoznawalności obiektu hotelowego. Wybór konkretnej formy promocji musi być jednak świadomy i przemyślany, a jednym z czynników, które należy brać pod uwagę, powinna być analiza aspektów podatkowych oraz wymogów formalnych związanych z jej organizacją
Z podatkowego punktu widzenia, otrzymana przez gościa hotelowego uczestnika akcji promocyjnej nagroda czy darmowy gadżet to także potencjalny przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (UPDOF) wygrane w: • konkursach oraz • grach i zakładach wzajemnych (m.in. loteriach promocyjnych) opodatkowane są podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10 proc. Przy takiej formie opodatkowania nie ma co prawda możliwości pomniejszenia przychodu o ewentualne koszty jego uzyskania, w związku z czym przychód jest równy dochodowi, jednakże rekompensuje to niższa niż w przypadku zasad ogólnych stawka opodatkowania (10 zamiast 18 lub 32 proc.). Do obowiązków płatnika, którym co do zasady jest hotel organizujący konkurs lub loterię, należy wyliczenie i pobranie kwoty podatku, a następnie wpłacenie pobranych kwot na konto właściwego urzędu skarbowego. Jeżeli wygrana lub nagroda ma postać rzeczową, podatek musi być pobrany przed jej wydaniem. Pobrane kwoty podatku płatnik wykazuje zbiorczo w deklaracji PIT-8AR. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie pomylić deklaracji. PIT-8AR składa płatnik pobierający zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. PIT-8C to informacja o m.in. przychodach z innych źródeł – podatek rozliczany jest bez pośrednictwa płatnika.
Zwolnienia podatkowe
Przed pobraniem podatku, a najlepiej już na etapie planowania i wyboru akcji promocyjnej warto przeanalizować przewidziane przez ustawodawcę zwolnienia podatkowe. Możliwość zastosowania zwolnienia w praktyce oznacza dla hotelu-organizatora zmniejszenie wydatków związanych z organizacją. Wynika to z tego, że wartość ewentualnego podatku zryczałtowanego od nagród rzeczowych finansowana jest zazwyczaj przez organizatora akcji promocyjnej (tzw. ubruttowienie). Warto wskazać na odpowiedni sposób finansowania podatku niejako za obdarowanego (ubruttowienie), ukazany na przykładzie: Stawka ryczałtu od nagród 10% Wartość nagrody 9 000 zł Wartość ubruttowiona 9 000 ÷ 90% = 10 000 zł Część gotówkowa 10 000 – 9 000 = 1 000 zł Gość hotelowy w ramach akcji promocyjnej uzyskuje de facto dwie nagrody, nagrodę rzeczową o wartości 9 tys. zł oraz nagrodę pieniężną o wartości 1 tys. zł. Łączna wartość nagród wynosi 10 tys. zł, z czego należy pobrać 10 proc. podatku. Podatek do pobrania stanowi zatem równowartość nagrody pieniężnej.
Loteria promocy [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz