Autor: Andrzej Rybicki
Polityka kosztowa jest jednym z najważniejszych elementów ustalania ceny w strategii cenowej, obok polityki popytowej (elastyczność cenowa klienta) i polityki konkurencyjnej (benchmarking cen).
Zarząd obiektu hotelowego w procesie planowania musi ustalić cele i środki ich osiągnięcia. Plany krótkoterminowe odzwierciedlone są szczegółowo w budżecie, długoterminowe zaś w strategii przedsiębiorstwa. Kontrola wykonania planu odbywa się za pomocą weryfikacji budżetu do rzeczywistych wyników. Decyzje natomiast zawsze podejmowane są na bazie systemu rozliczania koszów. Struktura Organizacyjna hotelu to gotowy schemat Miejsc Powstawania Kosztów i Centrów Zysków. MPK to wydzielone ośrodki odpowiedzialności za koszty. CZ to wydzielona struktura organizacyjna uczestnicząca w sprzedaży. System rozliczania kosztów to de facto alokacja kosztów do miejsc ich powstawania, czyli znalezienie odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:
Jakie koszty zostały poniesione?
Odpowiedzi na to pytanie dostarcza odpowiednia analityka rodzajów kosztów w planie kont.
Gdzie zostały poniesione?
Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, w obiekcie hotelowym powinna być wdrożona odpowiednia struktura organizacyjna odzwierciedlająca ośrodki zarówno decyzyjne, operacyjne, jak i odpowiedzialności.
Według jakiego klucza zostały rozliczone?
Aby móc śledzić koszty na poziomie miejsc ich powstawania, hotel powinien upewnić się, że ma dobrze rozwinięte metody przypisania i alokowania kosztów już na poziomie dokumentów źródłowych. System Rozliczania Kosztów można również rozbić na trzy podstawowe kroki:
1) Stworzenie rachunku kosztów rodzajowych Plan kont jest najważniejszym narzędziem w Systemie Rozliczania Kosztów, tzn. jego odpowiednia syntetyka (grupowanie), a przede wszystkim analityka może pozwalać (lub nie, i oby nie) dokładnie śledzić wszystkie rodzaje kosztów ponoszonych przez obiekt hotelowy. Struktura kosztów powinna pozwalać na najbardziej analityczne rozbicie wszystkich rodzajów kosztów:
- OPERACYJNE BEZPOŚREDNIE, np.:
- OPERACYJNE POŚREDNIE, np.:
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz