Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
W poprzednim artykule ("Hotelarz" nr 12 z 2006 r.) zajmowaliśmy się trzema najważniejszymi wskaźnikami służącymi do oceny udziału hotelu w rynku na tle konkurencji. Były to Fair Share, Market Share i Market Penetration. Analizę tę warto pogłębić dodatkowymi wskaźnikami.
Są one w praktyce uzupełnieniem tych pierwszych. Ich obliczenie uwarunkowane jest posiadaniem niezłej, bardzo porządnie wypełnionej bazy danych, czyli wnikliwym obserwowaniem rynku i konkurencji. Zajmiemy się również analizą konkurencji w istotnym i nierozerwalnie związanym z hotelem segmencie działalności, tj. gastronomii.
Struktura gości a pozycja hotelu na rynku.
Dwa wskaźniki uzupełniają analizę pozycji hotelu na rynku z punktu widzenia udziału w obsłudze poszczególnych segmentów gości. Do ich obliczenia potrzebna jest nie tylko wiedza, jak radzą sobie konkurenci, ale również orientacja w strukturze gości w poszczególnych obiektach. Definiując segmenty, musimy kierować się specyfiką rynku i znaczeniem poszczególnych grup gości dla obserwowanych hoteli konkurencyjnych.
Wskaźniki będziemy liczyć dla każdego segmentu oddzielnie. Zacznijmy od segmentowego Market Share. W oparciu o dane dotyczące struktury gości w poszczególnych hotelach oraz struktury w skali całego rynku można określić, jaki jest udział obiektów w obsłudze poszczególnych segmentów, czyli "segmentowe Market Share". W przykładzie zaprezentowano wskaźniki udziału w rynku (patrz tab. 1) dla hotelu ABC.
Analizując strukturę gości zidentyfikowano trzy segmenty: biznes, targi i konferencje oraz wypoczynek. Do obliczenia wskaźników dla poszczególnych segmentów gości w hotelu ABC potrzebujemy znać następujące wielkości: liczbę sprzedanych pokojonocy w każdym segmencie w hotelu ABC oraz odpowiednio w całej grupie analizowanych hoteli konkurencyjnych. Strukturę sprzedanych pokojonocy w hotelu ABC i w całej grupie hoteli konkurencyjnych (rynek) przedstawiają wykresy 1 i 2 (patrz strona obok), łącz [...]
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
W poprzednim artykule ("Hotelarz" nr 12 z 2006 r.) zajmowaliśmy się trzema najważniejszymi wskaźnikami służącymi do oceny udziału hotelu w rynku na tle konkurencji. Były to Fair Share, Market Share i Market Penetration. Analizę tę warto pogłębić dodatkowymi wskaźnikami.
Są one w praktyce uzupełnieniem tych pierwszych. Ich obliczenie uwarunkowane jest posiadaniem niezłej, bardzo porządnie wypełnionej bazy danych, czyli wnikliwym obserwowaniem rynku i konkurencji. Zajmiemy się również analizą konkurencji w istotnym i nierozerwalnie związanym z hotelem segmencie działalności, tj. gastronomii.
Struktura gości a pozycja hotelu na rynku.
Dwa wskaźniki uzupełniają analizę pozycji hotelu na rynku z punktu widzenia udziału w obsłudze poszczególnych segmentów gości. Do ich obliczenia potrzebna jest nie tylko wiedza, jak radzą sobie konkurenci, ale również orientacja w strukturze gości w poszczególnych obiektach. Definiując segmenty, musimy kierować się specyfiką rynku i znaczeniem poszczególnych grup gości dla obserwowanych hoteli konkurencyjnych.
Analizując strukturę gości zidentyfikowano trzy segmenty: biznes, targi i konferencje oraz wypoczynek. Do obliczenia wskaźników dla poszczególnych segmentów gości w hotelu ABC potrzebujemy znać następujące wielkości: liczbę sprzedanych pokojonocy w każdym segmencie w hotelu ABC oraz odpowiednio w całej grupie analizowanych hoteli konkurencyjnych. Strukturę sprzedanych pokojonocy w hotelu ABC i w całej grupie hoteli konkurencyjnych (rynek) przedstawiają wykresy 1 i 2 (patrz strona obok), łącz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz