Autor: Jacek Granops
Motywacja zależy w dużej mierze od samego człowieka. Coraz więcej obiektów hotelowych w Polsce inwestuje w tworzenie basenów. Posiadanie basenu podnosi atrakcyjność obiektu oraz pozwala na rozszerzenie wachlarza dostępnych w hotelach usług. Kluczowe dla odpowiedniego funkcjonowania i komfortu korzystania z niego jest odpowiedni system uzdatniania wody.
Uzdatnianie jest to doprowadzenie wody do parametrów wymaganych przez odbiorcę. W Polsce jakość wody musi być zgodna z parametrami podanymi w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 29 marca 2007 roku w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi wraz z późniejszymi zmianami z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2010 roku. Powyższe normy prawne dotyczą także wody basenowej, co wymusza na inwestorach podporządkowanie się restrykcyjnym wymogom technologicznym przy budowie basenów publicznych. Filtracja wody basenowej odbywa się w obiegu zamkniętym i ma za zadanie usunięcie z niej zanieczyszczeń fizyko-chemicznych i biologicznych. Odpowiednio dobrana technologia ma zasadnicze znaczenie podczas komfortu użytkowania basenu (np. pozwala uniknąć dość popularnego narzekania, że „woda śmierdzi chlorem”). Z tego powodu należy dołożyć wszelkich starań, aby uzdatnianie wody zostało prawidłowo zaprojektowane i aby stacja uzdatniania została wykonana z najwyższą starannością.
Po pierwsze, cyrkulacja
Pierwszy etap prawidłowego procesu uzdatniania to zapewnienie jak najlepszej cyrkulacji wody w niecce basenowej. Ma to podstawowy wpływ ma rozmieszczenie dysz napływowych, którymi uzdatniona woda wpływa do basenu oraz dysz odprowadzających wodę na system filtracji. W obiektach hotelowych kładzie się duży nacisk na budowę niecek z rynną przelewową (woda przelewa się przez krawędź basenu), gdyż taki system cyrkulacji zapewnia najlepsze efekty. Jednak ze względu na dość duże koszty wykonania niecki z rynną, wciąż powstają baseny skimmerowe (skimmer – otwór w ścianie basenu, którym woda jest odprowadzana na system filtracji). Tak w jednym jak i drugim przypadku, odpowiednie rozmieszczenie dysz napływowych ma za zadanie zapewnienie odpowiedniej turbulencji, mającej zlikwidować strefy martwe w niecce oraz zapewnić równomierne rozprowadzenie wody uzdatnionej po procesach filtracji. Najskuteczniejszym sposobem rozprowadzenia wody jest zastosowanie dysz wlotowych w dnie basenu:
1 wlot na 8 mkw. powierzchni dna basenu pływackiego,
1 wlot na 4 mkw. powierzchni dna basenu rekreacyjnego.
Stosuje się również wprowadzanie wody w dłuższych ścianach basenu. Zdarzają się także przypadki montażu dysz napływowych w ścianie krótszej basenu, a na przeciwległej ścianie montuje się odpływowy skimmer, ale w przypadku basenów publicznych takie rozmieszczenie powoduje nieodpowiednie wymieszanie wody i nie powinno się stosować takiego systemu. Woda z niecki basenowej jest kierowana do zbiornika przelewowego (w przypadku basenu z rynną przelewową) lub bezpośrednio na pompy obiegowe (baseny skimmerowe). Przy doborze wielkości zbiornika należy szczególnie uwzględnić ilość wody potrzebnej na płukanie filtrów, pojemność zbiornika jest zależna od tego czynnika i należy przyjmować ok. 6 m sześc. na 1mkw. powierzchni złoża filtracyjnego. Sterowanie zbiornikiem przelewowym o [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz