Autor: Cezary Sarnecki
Drugim pod względem wielkości sprzedaży spośród departamentów operacyjnych hotelu, po Pokojach, jest z reguły Gastronomia. Oryginalna nazwa tego departamentu brzmi Food and Beverage (F&B) czyli żywność i napoje. Myślę, że angielska nazwa dobrze oddaje intencje, w jakim kierunku jest prowadzona ewidencja przychodów i kosztów w tym departamencie.
Gastronomia z reguły kojarzy się z lokalami: restauracjami, barami czy kawiarniami, gdzie spożywane są potrawy oraz gdzie gość obsługiwany jest przez serwis gastronomiczny. Ponadto z gastronomią kojarzą nam się punkty sprzedaży jak sklepy, delikatesy, cukiernie. Powyższe miejsca zlokalizowane w hotelu w międzynarodowej nomenklaturze hotelarskiej nazywane są outletami.
Przychody w Departamencie GASTRONOMIA
Patrząc przez pryzmat ewidencji według USALI (Uniform System of Accounts for the Lodging Industry), w departamencie istnieją również inne punkty, gdzie prowadzona jest sprzedaż zaliczana do dochodów gastronomii, m.in.:
- minibary umieszczone w pokojach hotelowych
- sprzedaż żywności i napojów na bankietach oraz catering
- In-room dining (podawanie posiłków do pokoju gościa)
- pozostała sprzedaż żywności i napojów, nigdzie indziej nie sklasyfikowana (np. sprzedaż posiłku z serwisem na hotelowe pole golfowe).
- preferencyjną (5%) dla soków i bezalkoholowych napojów przetworzonych z wyłączeniem kawy i herbaty
- podstawową (23%) dla pozostałych napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz trzy poziomy akcyzy, przewidziane dla następujących grup napojów alkoholowych:
- piwa
- wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich
- alkoholu etylowego.
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz