Autor: Cezary Sarnecki
Departament Pokoje jest najważniejszym departamentem operacyjnym w hotelu o zrównoważonych funkcjach. Wynika to z dwóch powodów – po pierwsze generuje on najwięcej przychodów, a po drugie charakteryzuje się najwyższym poziomem marży (udział dochodu do uzyskanych przychodów wyrażony w procentach), która wynosi ponad 70 proc.
Jest to niezwykle ważne, gdyż w strukturze kosztów hotelu znaczną rolę odgrywają koszty niepodzielone (Udistributed Expenses) i koszty stałe (Fixed Charges). Ich pokrycie jest zatem uzależnione od wielkości wypracowanego dochodu z działów operacyjnych, a w szczególności od dochodu w departamencie Pokoje. Aby osiągnąć zakładany poziom dochodu dobrze jest monitorować zarówno przychody uzyskiwane w tym departamencie jak i poziom kosztów bezpośrednich.
PRZYCHODY W DEPARTAMENCIE POKOJE
Zgodnie z USALI (Uniform Sytem of Accounts for the Lodging Industry), przychody w departamencie Pokoje są ewidencjonowane według poszczególnych segmentów gości. Prawidłowa segmentacja jest niezwykle istotnym zagadnieniem. Każdy gość oczekuje i wymaga indywidualnego traktowania, jednak ze względów ekonomicznych nie ma możliwości, aby dla każdego tworzyć indywidualny profil i prowadzić działalność w oparciu o jego indywidualne preferencje. Należy zatem dokonać wyboru kryteriów i według nich podzielić niejednorodną grupę naszych gości na podgrupy, czyli przeprowadzić segmentację. Według USALI, pierwszy poziom segmentacji w departamencie Pokoje został określony następująco:
- przychody z tytułu sprzedaży pokoi gościom tranzytowym
- przychody z tytułu sprzedaży pokoi grupom
- przychody z tytułu sprzedaży pokoi na podstawie zawartych kontraktów.
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Świetny i inspirujący tekst. Oby więcej podobnych Szanowna Redakcjo:-).