Zaczął się boom w Warszawie

Autor: Rafał Szubstarski
Po kilkuletnim zastoju na warszawskim rynku hotelarskim, ostatnie miesiące przyniosły informacje o rozpoczęciu realizacji aż kilkunastu nowych hoteli. To boom inwestycyjny, jakiego Warszawa nie przeżyła jeszcze w swojej historii. W ciągu najbliższych dwóch – trzech lat liczba pokoi hotelowych wzrośnie o ok. 2 tys. To 1/5 dotychczasowego stanu. Główne trendy to: szybki przyrost sieciowych hoteli ekonomicznych oraz lokowanie inwestycji w okolicach Okęcia, gdzie powstaje też kilka centrów biurowych.

Warszawski rynek hotelowy wydaje się już ustabilizowany. Od dwóch lat liczba obiektów pozostaje na takim samym poziomie, a i w ciągu najbliższego roku nie należy się spodziewać spektakularnych inwestycji” pisaliśmy w raporcie o rynku warszawskim niemal równo dwa lata temu, w środku kryzysu. I rzeczywiście w ciągu następnego roku żadne spektakularne inwestycje się nie pojawiły, bo nie sprzyjała temu sytuacja gospodarcza, która przekładała się na kryzys w branży hotelarskiej. Obłożenie hoteli spadało, ceny jeszcze bardziej, a w konsekwencji najbardziej wpływy. Ostatnią dużą inwestycją było otwarcie hotelu Hilton z 314 pokojami w kwietniu 2007 roku. Od tego czasu na rynku pojawił się tylko 3-gwiazdkowy hotel DeSilva Airport ze 117 pokojami otwarty w marcu 2010 roku. Czyli w ciągu 4,5 lat w stolicy Polski oddano do użytku jeden hotel!   Ale trudno się temu dziwić, bo nie było presji rynku na otwieranie nowych obiektów. Hotele już istniejące nie miały problemu z nadmiarem gości, a wprost przeciwnie, musiały uciekać się do radykalnych obniżek cen i różnego rodzaju promocji, aby ich do siebie ściągnąć. Tym bardziej, że warszawski rynek hotelarski był już nasycony, po pierwszym boomie z początku XXI wieku, który niefortunnie nałożył się na pierwszy kryzys w polskiej gospodarce po 1989 roku pogłębiony kryzysem w branży turystycznej wywołany wydarzeniami z 11 września 2001 roku. W efekcie pojawiało się wówczas wiele nowych hoteli, których budowę rozpoczęto ze względu na nieprzerwany wzrost gospodarczy w latach 90., ale na rynku pojawiły się, gdy trwał już na nim kryzys. Dopiero w połowie ubiegłej dekady zaczęły one wychodzić na prostą, a prawdziwe żniwa rozpoczęły się w 2007 roku. Kolejne lata miały być jeszcze lepsze… Zamiast tego, pojawiły się informacje o planach wyburzenia w centrum miasta hotelu Mercure Chopin, na którego miejscu stanąć ma biurowiec z dużym parkingiem. I o wstrzymanych, z powodu bankructwa dewelopera, zaawansowanych inwestycjach sieci Hotel System w Hilton Garden Inn na Mokowie i hotel przy Dworcu Centralnym (według nieoficjalnych informacji miał to być pierwszy obiekt DoubleTree by Hilton w Polsce).   Oraz o zamrożonych projektach kolejnych hoteli. W końcu jednak kolejny kryzys się skończył, ruch zaczął rosnąć, warszawski rynek hotelarski ożył, a we wrześniu tego roku otwarto pierwszy nowy hotel – 3-gwiazdkowy Puławska Residence ze 197 pokojami w sąsiedztwie powstającego parku biurowego – co jest symboliczny zakończeniem okresu smuty na stołecznym rynku i początkiem nowego etapu w jego rozwoju. Zapowiedzią tego były wydarzenia na rynku już istniejących hoteli warszawskich – w marcu do sieci Best Western wszedł 3-gwiazdkowy hotel PUHIT-u Felix na Pradze, w czerwcu pojawił się w Warszawie pierwszy w Polsce hotel marki Golden Tulip, który zastapił Kyriad Prestige, w sierpniu sprzedany został 4-gwiazdkowy Sobieski, który od jesieni zacznie działać pod marką Radisson Blu, a we wrześniu pod marką Best Western zaczął działać kolejny obiekt PUHIT-u – 3-gwiazdkowy Portos na Mokotowie. To oznaczało, że warszawski rynek znowu stał się atrakcyjny dla międzynarodowych sieci.  

  W sieciach ekonomicznych Jeszcze w tym roku, jeśli nie będzie opóźnień (a to akurat rzadkość na rynku inwestycji hotelarskich), albo na początku przyszłego uruchomiony zostanie hotel francuskiej sieci B&B. Segment, w którym operuje – ekonomiczny, i lokalizacja – na wylotowej al. Krakowskiej, praktycznie przy tylnym ogrodzeniu lotniska Okęcie są charakterystyczne dla nowych inwestycji. Większość z kilkunastu projektów, które obecnie znajdują się w fazie realizacji to, albo sieciowe hotele ekonomiczne, albo obiekty zlokalizowane w bliższym lub dalszym sąsiedztwie lotniska, wokół którego powstaje kilka parków biurowo-przemysłowych. Drugi w Polsce, po Toruniu, 2-gwiazdkowy hotel B&B Warszawa-Okęcie zaoferuje 154 pokoje rozlokowane na czterech piętrach oraz parking naziemny. Nocleg kosztował będzie ok. 200 zł, a śniadanie 22 zł. Przygotowano już także specjalną ofertę cenową dla klientów korporacyjnych. Wszystkie pokoje wyposażone będą w bezprzewodowy dostęp do internetu, klimatyzację i telewizory LCD, co staje się standardem w ekonomicznych hotelach marek międzynarodowych.   Od strony lotniska hotel wyposażony został w dodatkowe wzmocnienia służące wytłumieniu odgłosów startujących i lądujących samolotów. Generalnym wykonawcą jest francuska firma RD bud. Koszt inwestycji wyniesie 30 mln zł. B&B przywiązuje dużą wagę do tego, aby wystrój hoteli nawiązywał do indywidualnego charakteru miejsca, w którym są zlokalizowane. Dlatego aranżacja recepcji i lobby B&B Warszawa-Okęcie opierać się będzie o tematykę lotniczą. Poza lokalnymi akcentami, wszystkie hotele B&B łączy ten sam, funkcjonalny design, którego przykładem są rozwiązania ułatwiające poruszanie się po hotelu, tak jak inny kolor korytarzy na każdym piętrze. Produkt B&B to odpowiedź na potrzeby związane z krótkimi podróżami służbowymi, choć korzystają z niego również turyści, w tym rodziny z dziećmi. Klientami hotelu mają być zarówno osoby odwiedzające pobliskie centra biznesowe (Marynarska Business Park, Okęcie Business Park), jak i zmotoryzowani podróżni jadący drogami krajowymi nr 7 i 8 do i z Krakowa, Łodzi, Wrocławia czy Katowic, dla których nocleg w hotelu może być rozwiązaniem na krótki wypoczynek przed ważnym spotkaniem służbowym lub dalszą trasą. – Znakomita większość klientów B&B, zarówno we Francji, jak i Niemczech, to osoby, które zatrzymują się w hotelu na jedną noc i liczą na solidny wypoczynek bez zbędnych dodatków, ale za to w rozsądnej cenie. Nasze badania pokazują, że taki produkt będzie cieszył się popularnością również w Polsce – mówi Krzysztof Potocki, Prezes B&B Polska. Kolejny hotel B&B powstaje we Wrocławiu, a sieć kupiła też już działkę w centrum Łodzi. – W ciągu najbliższych lat chcemy być obecni w 10 największych polskich miastach, w niektórych z nich może nawet z dwoma hotelami – zapowiada Krzysztof Potocki. – Obecnie szukamy odpowiednich działek pod inwestycje w Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Krakowie i Poznaniu. Kilka miesięcy po B&B w tej samej dzielnicy, choć dużo dalej od Okęcia za to bliżej kolejowego Dworca Zachodniego, przy którym powstać ma kolejne centrum biurowe, otwarte zostaną: 2-gwiazdkowy ibis i 1-gwiazdkowy Etap, który właśnie zgodnie z międzynarodową strategią sieci Accor zmienił nazwę na ibis budget. Ich budowa zakończyć ma się w maju 2012 roku. Będą one połączone ze sobą i zaoferują po 170 pokoi każdy. Na dwukondygnacyjnym parkingu podziemnym znajdzie się miejsce dla 175 samochodów. W Ibisie ulokowana też będzie restauracja i powierzchnie konferencyjne. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Warbud. Hotele te są typowym przykładem zmiennej koniunktury na rynku warszawskim. Powstają w miejscu zburzonego jeszcze w 2007 roku 3-gwiazdkowego orbisowskiego hotelu Vera, który zgodnie ze strategią rozwoju spółki Accor/Orbis zastąpiony miał zostać przez obiekty ekonomiczne. Jednak na początku 2009 roku inwestycję tę zamrożono na etapie pustej działki ze względu na sytuację panującą na rynku. Podobnie j [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Jedna odpowiedź do “Zaczął się boom w Warszawie”

  1. Infidel pisze:

    Panie redaktorze prędzej mi kaktus na dłoni wyrośnie niż przy Młynarskiej powstanie hotel. Pan zapamięta moje słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *