Ile kosztuje zabieg, czyli zarządzanie finansami w SPA

Autor: Anita Bajdalska
Zarządzanie finansami hotelowego SPA, jest zadaniem skomplikowanym, ponieważ branża SPA nie ma takich długich tradycji jak branża hotelarska. Podstawowego znaczenia zaczynają nabierać wskaźniki i analizy, które należy systematycznie przeprowadzać w celu poznania możliwości oraz potencjału, jakim obiekt SPA dysponuje.
Zarządzanie finansami stanowi bardzo ważny czynnik powodzenia obiektu i pozytywnej oceny zarządzającego nim managera SPA. Nieznajomość zasad ekonomii może być przyczyną dużych problemów oraz utraty zaufania inwestorów. W celu zminimalizowania ryzyka niepowodzenia warto poznać niuanse finansowej polityki SPA i zagadnienia kalkulacji tych usług. Każdy manager obiektu SPA chce pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi i mądrym gospodarowaniem powierzonymi walorami w postaci produktów do zabiegów kosmetycznych czy efektywnym wykorzystywaniem sprzętu do zabiegów SPA.
Kalkulacja każdego zabiegu
Zacząć należy od podstawowych pojęć, jakie należy poznać i przyswoić sobie, aby dobrze kierować finansami hotelowego SPA. Koszty – bywają różne i aby je prawidłowo sklasyfikować trzeba znać ich strukturę oraz rolę, jaką odgrywają w finansach SPA. Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że do wykonania zabiegów niezbędne są kosmetyki jednak, jaki jest ich koszt oraz jakie składniki wchodzą poza nimi w cenę pojedynczego zabiegu, takich informacji wielu managerów już nie posiada. Podstawową zasadą w planowaniu finansów SPA jest sporządzenie kalkulacji dla każdego oferowanego zabiegu. Przygotowujemy kalkulację w oparciu o dane, jakie powinniśmy otrzymać od operatora kosmetycznego, a znajdziemy w nich poszczególne fazy zabiegów wraz z informacją o ilości oraz wartości poszczególnych kosmetyków. Manager SPA, powinien oczekiwać od firmy kosmetycznej takiej informacji przed podpisaniem umowy o współpracy. Koszt produktów kosmetycznych do zabiegu ma podstawowe znaczenie dla określenia ceny finalnej, za jaką SPA będzie sprzedawało swoje usługi gościom. Zbyt wysoka cena oferowanych zabiegów może np. w hotelu średniej klasy być nie do zaakceptowania przez klientów, dlatego koszt produktów należy poddać szczegółowej analizie, doliczyć marżę i wybrać produkty najbardziej zbliżone do siły nabywczej naszych odbiorców. Bardzo ważnym składnikiem kosztów zabiegów jest koszt pracownika wykonującego zabieg. W SPA nie pracuje się na zasadzie wolontariatu, dlatego należy dokładnie przeliczyć wynagrodzenia wykonawców usług i do każdego zabiegu doliczyć wynagrodzenie brutto za każdy dzień pracy (albo za każdy zabieg, jeśli pracownik jest tak opłacany) wraz z kosztami pracy pracodawcy. Pozostaje jeszcze dodać inne koszty np., czynsz dzierżawy, sprzątania, materiałów jednorazowych czy ogrzewania pomieszczeń SPA, raty kredytów itd. Zestawiona suma wszystkich składników daje prawdziwy koszt usług SPA, który jest wyższy niż, jak to się powszechnie przyjmuje, koszt surowców do zabiegu…
Budżet SPA
W racjonalnym gospodarowaniu finansami SPA niezbędne jest posługiwanie się pojęciem budżetu. To słowo wywołuje u wielu managerów SPA sporą dawkę emocji, ale trzeba nauczyć się pracować w oparciu o budżet, ponieważ jasno określa on strukturę kosztów oraz przychodów hotelowego SPA. Bez szczegółowo opracowanych danych nie jesteśmy w stanie panować nad swoimi wynikami finansowymi i w porę zorientować się, że nasz biznes nie idzie najlepiej. Budżet jest swoistym kontrolerem naszych działań zarządczych i planem przyszłych działań, które chcemy wdrożyć w celu realizacji za
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *