Autor: Maciej Mikułowski
Na przestrzeni ostatnich lat bezprzewodowy internet Wi-Fi przestał być synonimem luksusu. Korzysta się z niego w domu, w pracy, na lotnisku, w kawiarni... Nic więc dziwnego, że właściciele hoteli również są zainteresowani wprowadzaniem rozwiązania WiFi oraz HotSpot w swoich obiektach.
Goście hotelowi coraz częściej decydują się na wybór konkretnego miejsca także ze względu na dostępność internetu. Obecnie jest on tak samo ważny jak odpowiednio wyposażony pokój, kompetentny personel, dobra kuchnia czy atrakcyjna lokalizacja. Dotyczy to nie tylko biznesmenów, którzy w czasie podróży muszą pracować na swoim laptopie, ale i „zwykłych” turystów, którzy lubią być z w stałym kontakcie z rodziną, znajomymi i z całym światem nawet na wakacjach. Inwestycja w prostą sieć lokalną nie jest wydatkiem nadwyrężającym przeciętny budżet. A dobry, szybki, sprawny i bezpieczny internet w każdym pokoju staje się dodatkową zachętą do wybrania danego obiektu przez gościa.
Tomasz Gliński, kierownik projektu InteliHotel w LSI Software S.A.
Obecnie niemal każdy obiekt hotelowy zapewnia swoim gościom dostęp do internetu. Nie ma znaczenia czy jest to hotel nastawiony na gościa turystycznego, czy też na klienta biznesowego. Internet stał się ważnym środkiem komunikacji, a jego brak w ofercie hotelu może powodować utratę gości na rzecz konkurencji. Dostęp do internetu powinien być standardową usługą hotelową, tym bardziej, że w przypadku obiektów konferencyjnych istnieje dodatkowo możliwość zarządzania usługami internetowymi i uzyskiwaniem dodatkowych przychodów z tego tytułu. Dostęp do internetu może być usługą płatną rozliczaną bezpośrednio w systemie zarządzania hotelem. Taką funkcjonalność zapewnia np. oprogramowanie POSitive Hotel pozwalając na skonfigurowanie pakietów internetowych, z jakich korzystać będą goście. Dostęp do sieci internetowej można ograniczyć poprzez prędkość transmisji danych oraz określoną ilość danych z jakiej korzystać będzie nasz gość. Dodatkowo za pomocą internetu mogą być organizowane telekonferencje dla firm. Inną możliwością jest zamawianie usług z poziomu pokoju za pomocą specjalnie dedykowanych do tego urządzeń hotelowych lub z wykorzystaniem interaktywnej telewizji hotelowej opartej na stronach webowych.
Niezbędnik
Do stworzenia wydajnej sieci bezprzewodowej niezbędne jest kilka urządzeń. Najważniejszym z nich jest router, który pełni funkcję węzła komunikacyjnego pomiędzy połączniem internetowym a komputerami. Routery, nawet te wyposażone w dobre anteny, nie są jednak w stanie rozprowadzić równie dobrego sygnału na cały budynek – wiąże się to z niską przenikalnością ścian i innymi przeszkodami, jakie może napotkać sygnał internetowy na swojej drodze. Dlatego wygodnym rozwiązaniem są punkty dostępowe, które rozstawia się w odpowiednich miejscach budynku, aby internet był tak samo wydajny w każdej lokalizacji, zarówno przy samym routerze, jak też w najdalszym pomieszczeniu. To właśnie odpowiednio rozmieszczone punkty dostępowe AP (Access Point) rozprzestrzeniają bezprzewodowo sygnał internetowy wysyłany przez router. Dla kontroli dostępu gości hotelowych do sieci przyda się także brama HotSpot, która pozwala na wydzielenie publicznego pasma w kontrolowany sposób oraz wdrożenie planu taryfowego. Do zwiększenia i prawidłowego rozłożenia sygnału sieci służą dodatkowe anteny, których wielkość i kształt dobiera się do konkretnych sytuacji. Jeśli z sieci korzysta wielu użytkowników, powinniśmy zapewnić jej także maksymalne bezpieczeństwo. To zadanie należy do zapory ogniowej (ang. firewall) – urządzenia, które odpowiada za zabezpieczenie, kontrolę i filtrowanie ruchu w całej sieci.
Router – serce systemu
To właśnie router, urządzenie o wyglądzie niewielkiego pudełka, odpowiada za wygodne, bezprzewodowe korzystanie z internetu przez kilka urządzeń naraz. Od niego zależy też szybkość transmitowanych danych i możliwość korzystania z urządzeń dodatkowych, takich jak drukarka czy skaner. Coraz częściej wyposaża się je także w zapory ogniowe, zapewniające bezpieczeństwo poruszania się w globalnej sieci. Przy wyborze odpowiedniego do naszych oczekiwań i warunków infrastruktury urządzenia, należy zwrócić uwagę na jego podstawowe funkcjonalności:
- prędkość przesyłania i odbierania danych. Najnowszym i jednocześnie najszybszym obecnie standardem jest 802.11n, zwany „standardem N
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Internet hotelowy jest bardzo ważny w pracy z Klientem. W kolejnych ruchach ważna jest telewizja hotelowa, aplikacje mobilne (coraz częściej spotykane w obiektach noclegowych) oraz same urządzenia, które z systemami operacyjnymi potrafią dać kolejne pole dla usatysfakcjonowania Gościa oraz możliwości analityczne dla samego obiektu. Jedną z takich firm jest http://www.merizon.eu. Pierwsze kroki na drodze nowych technologi pokonywało z nimi setki obiektów noclegowych.