Podsumowanie IHIF EMEA 2025: Kluczowe wnioski z berlińskiego forum   ŚWIAT

W dniach 31 marca – 2 kwietnia 2025 roku w berlińskich hotelach InterContinental i Pullman odbyła się 27. edycja International Hospitality Investment Forum (IHIF) EMEA, gromadząc ponad 2 500 liderów branży hotelarskiej, w tym ponad 600 inwestorów zarządzających aktywami o wartości przekraczającej 340 miliardów dolarów.


Branża w ofensywie

Berlin na przełomie marca i kwietnia ponownie stał się centrum światowego hotelarstwa. Tegoroczna edycja International Hospitality Investment Forum, największego wydarzenia inwestycyjnego w tej branży w regionie EMEA, przyciągnęła imponującą liczbę uczestników i potwierdziła swoją pozycję jako miejsce, gdzie kształtuje się przyszłość globalnego rynku hotelowego. Przez trzy dni sale konferencyjne berlińskich hoteli InterContinental i Pullman tętniły debatami, spotkaniami i ogłoszeniami, które jeszcze długo będą rezonować w branży.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji było „Own the Moment” – wezwanie do działania w czasie gwałtownych zmian rynkowych, rosnących oczekiwań klientów i wyzwań geopolitycznych. I rzeczywiście, atmosfera forum była wyraźnie naładowana poczuciem pilności, ale też energii do inwestowania, transformacji i redefinicji tradycyjnych modeli biznesowych.

W centrum rozmów znalazły się tematy związane ze zrównoważonym rozwojem, cyfryzacją i sztuczną inteligencją. Przedstawiciele międzynarodowych sieci hotelowych, funduszy inwestycyjnych i operatorów zarządzających nieruchomościami zgodnie przyznawali, że nadchodzące lata będą wymagały nie tylko adaptacji, ale także odwagi we wdrażaniu innowacji. Duże zainteresowanie wzbudzały panele dotyczące apartamentów serwisowanych i długoterminowego zakwaterowania jako rosnącego segmentu inwestycyjnego. Rozmawiano także o rozwoju tzw. „lifestyle’owych” marek hotelowych, które coraz mocniej redefiniują relację między gościem a przestrzenią hotelową.


Mocne wystąpienia i konkretne deklaracje

Najwięcej emocji wzbudziły jednak wystąpienia liderów branży. Anthony Capuano, prezes i CEO Marriott International, w rozmowie otwierającej forum mówił o globalnych trendach inwestycyjnych i roli partnerstw w skalowaniu nowych projektów. Z kolei Gilda Perez-Alvarado, Chief Strategy Officer w Accor, zwróciła uwagę na potrzebę elastyczności i lokalizacji strategii wzrostu. Z mocnym przekazem wystąpił też Mark Hoplamazian, prezes Hyatt Hotels Corporation, który jasno wskazał na potrzebę budowania doświadczeń opartych o technologię, ale też empatię i personalizację.

W kuluarach mówiło się dużo o inwestycyjnych planach największych graczy. IHG Hotels & Resorts zapowiedziało otwarcie dwóch nowych hoteli w Berlinie, w tym pierwszego w tym mieście obiektu marki Vignette Collection. Accor oficjalnie ogłosił plany intensyfikacji ekspansji w segmencie luksusowym i lifestyle’owym, szczególnie w regionie EMEA. Choć żadna z firm nie zdradzała szczegółów finansowych, przekaz był jasny: apetyt na nowe inwestycje nie maleje, mimo niepewności gospodarczej i rosnących kosztów finansowania.


Zielona transformacja, AI i redefinicja wartości

Z perspektywy uczestników forum szczególnie istotne były rozmowy prowadzone w ramach sesji tematycznych podzielonych na trzy główne nurty: „Ideate”, „Invest” i „Perform”. Pierwszy z nich skupiał się na pomysłach i koncepcjach dotyczących przyszłości hotelarstwa – od projektowania obiektów, przez doświadczenia gościa, po rolę sztucznej inteligencji w zarządzaniu operacjami. Drugi nurt koncentrował się na konkretnych strategiach inwestycyjnych i trendach kapitałowych. Trzeci dotyczył efektywnego prowadzenia działalności w realiach presji kosztowej i kadrowej, szczególnie w kontekście wyzwań ESG i rosnących wymagań regulacyjnych.

Nie zabrakło również tematów trudnych – od inflacji i kosztów finansowania inwestycji, po niedobory siły roboczej w hotelarstwie. Widać było jednak, że branża coraz lepiej radzi sobie z redefinicją swojej wartości i komunikacji z inwestorami. Coraz więcej mówi się o „hospitality real estate” jako klasie aktywów, która może skutecznie konkurować z innymi typami nieruchomości komercyjnych, oferując nie tylko zyski, ale też elastyczność i odporność na zawirowania.

Tegoroczne IHIF pokazało, że hotelarstwo – choć poddane ogromnej presji transformacji – wciąż przyciąga kapitał, pomysły i ludzi z wizją. Berlin ponownie stał się miejscem, w którym branża hotelarska nie tylko omawia teraźniejszość, ale też wyznacza kierunki na przyszłość. A te, jak pokazały trzy dni w stolicy Niemiec, prowadzą przez zrównoważony rozwój, technologie i nowe modele współpracy inwestycyjnej.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *