30 największych sieci i operatorów hotelowych w Polsce – 2025   "HOTELARZ"

Accor, z ogromną przewagą, kolejny rok z rzędu jest największą zagraniczną siecią na polskim rynku hotelowym. Za nim z niemal trzykrotnie mniejszą liczbą pokoi sieci Hilton i Marriott. Wśród polskich podmiotów, największy pozostaje Polski Holding Hotelowy, przed Grupą Arche i Górskimi Resortami. To czołówka tegorocznego rankingu 30 największych sieci, grup i operatorów, który tradycyjnie zamieszczamy w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego w Polsce", najbardziej kompleksowej na rynku publikacji opisującej stan posiadania i inwestycji na polskim rynku hotelowym, którą wszyscy prenumeratorzy "Hotelarza" i "Restauracji" otrzymają wraz z najnowszymi wydaniami czasopism.

Raport ten rokrocznie cieszy się tak ogromną popularnością wśród hotelarzy, ale także przedstawicieli banków, funduszy, czy dostawców produktów i usług dla hoteli, bo jest jedyną na rynku, dostępną w szerokiej dystrybucji kompleksową publikacją opisującą stan polskiego rynku hotelowego, jak również realizowane i planowane inwestycje.


Aby otrzymać wygodną drukowaną, bądź elektroniczną wersję raportu, zapraszamy do zamówienia prenumeraty "Hotelarza".

Łącznie 30 największych podmiotów posiada w portfolio 491 obiektów hotelowych z ponad 71 tys. pokoi (w ub. roku 477 obiektów i 69,1 tys. pokoi). Poniżej przedstawiamy opis pierwszych trzech, obszerna charakterystyka pozostałych, wraz z planami inwestycyjnymi, dostępny w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego 2025".


ACCOR

Największa sieć hotelowa w Polsce z 14,5 tys. pokoi powiększyła się o Mercure Szczyrk Resort z 447 pokojami – największy z hoteli otwartych w ub.r. w Polsce i największy wśród 25 polskich Mercure’ów. A już w tym roku o dwa pierwsze w Polsce Mövenpicki w Karpaczu i we Wrocławiu. Do końca roku ruszyć mają jeszcze – kolejna nowa marka Tribe w Krakowie i ibis Styles przy lotnisku Katowice-Pyrzowice. W planach są m.in. trzy kolejne Mövenpicki.

Mercure Szczyrk

Otwarcie Mercure Szczyrk umocniło pozycję marki Mercure jako największego brandu hotelarskiego w Polsce z ponad 5 tys. pokoi. O kolejnych inwestycjach pod tą marką nie ma informacji.

MÖVENPICK

Już w tym roku zadebiutowała na rynku marka Mövenpick – dziewiąta z portfela Accoru w Polsce – pod którą ruszyły od razu dwa hotele: w Karpaczu ze 126 pokojami – wrocławskiej firmy Spectrum Development, która jest też właścicielem kompleksu Tremonti w Karpaczu, zarządzanego przez Grupę Hotelową Condo.pl, podobnie jak Mövenpick Karpacz, i we Wrocławiu z 179 pokojami – wrocławskiej firmy deweloperskiej Rafin, która jest też właścicielem hoteli Polonia, Europejski, Piast i Lothus we Wrocławiu, a po otwarciu Mövenpicka planuje rozpoczęcie inwestycji w Pałac Hatzfeldów na Starym Mieście pod marriottowskim brandem Autograph Collection.

Ruszyła już budowa kolejnego Mövenpick ze 176 pokojami i centrum konferencyjnym na 300 osób w Gdyni w kompleksie Waterhall przy centralnym Skwerze Kościuszki. Powstać ma też połączony z nim sieciowy aparthotel z 56 apartamentami. W tym roku zacząć ma się budowa następnego Mövenpicka – nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ze 159 pokojami, na który umowa podpisana została w 2021 r. Trwa też adaptacja pod Mövenpick hotelu Interferie Medical Spa w Świnoujściu z 308 pokojami z Grupy PHH, która podpisała umowę franczyzową z Accorem w 2023 r.  Nie zapowiada się, żeby miała ruszać budowa kolejnego hotelu pod tą marką w Zakopanem, podpisanego jeszcze w 2020 r., gdzie inwestorem miał być Artur Kozieja, ale nieruchomość wystawiona została na sprzedaż.

TRIBE

Za to w tym roku zadebiutuje kolejna accorska marka – Tribe z segmentu midscale w Krakowie ze 168 pokojami w sąsiedztwie Mercure Old Town. To inwestycja AccorInvest (Orbis), który jest właścicielem blisko połowy hoteli Accor w Polsce. Plany dotyczące krakowskiego Tribe’a ogłoszone zostały jeszcze w 2019 r., razem z planowanym Tribe’em w Warszawie ze 113 pokojami przy ul. Brackiej w byłej centrali Orbisu. Okres pandemii wstrzymał obydwie inwestycje, ale o ile krakowska rozpoczęła się budową od fundamentów na pustej działce na początku 2023 r. i otwarta ma zostać w połowie tego roku, o tyle warszawska adaptacja okazała się bardziej skomplikowana. Ostatecznie po przeprojektowaniu jej ma tam być 183 pokoi pod nowo wybieraną marką, a tych w portfolio Accoru nie brakuje, bo ma ich ponad 40 i cały czas tworzy nowe, tak jak i inne globalne sieci.

W Warszawie jeszcze w 2022 r. ogłoszone zostały przez międzynarodową firmę deweloperską Atenor plany otwarcia hotelu pod marką Tribe z 266 pokojami w wielofunkcyjnym kompleksie Fort 7 na terenie 14 ha w sąsiedztwie Lotniska Chopina, ale cały czas inwestycja pozostaje na etapie planów.

IBISY

Wtym roku otwarty ma zostać kolejny ibis Styles – z 75 pokojami w pobliżu lotniska Katowice-Pyrzowice, w ramach przebudowy i rozbudowydotychczasowego hotelu DeSilva Inn. DeSilva kupiła też od AccorInvest w ub.r. hotele z rodziny ibis w Warszawie (Ostrobramska), Poznaniu i we Wrocławiu (Budget), a także Novotel City we Wrocławiu (sprzedane przez AccorInvest zostały też Sofitel Grand Sopot, Mercure Posejdon w Gdańsku i drugi ibis Budget we Wrocławiu). I na razie nie słychać o kolejnych hotelach pod markami ibis Styles, która po Mercure jest największą w polskim portfelu Accoru z 18 obiektami.

ACCORINVEST

AccorInvest, do którego należy Orbis, był do ub.r. właścicielem blisko połowy hoteli działających w Polsce pod markami Accoru. Ale w ostatnich kilkunastu miesiącach sprzedanych zostało co najmniej siedem hoteli z ponad 900 pokojami, w tym Sofitel Grand Sopot ze 126 pokojami za 125 mln zł polskiej spółce rodzinnej SinFam, do której należy m.in. hotel Warszawianka w Jachrance.

Cztery trafiły do sieci DeSilva: ibis Warszawa Ostrobramska, ibis Poznań Stare Miasto oraz wrocławskie Novotel City i ibis Budget Południe, łącznie z ok. 450 pokojami. Zresztą DeSilva, poza tym że prowadzi sieć własnych hoteli, w ubiegłej dekadzie kupiła już osiem hoteli Orbisu pod markami Mercure, ibis i ibis Styles, których jest operatorem pod accorowskimi markami w Opolu, Częstochowie, Jeleniej Górze, Karpaczu, Cieszynie, Bielsku-Białej i Zabrzu. Łącznie DeSilva jest właścicielem i zarządza już 12 hotelami pod markami Accoru z blisko 2 tys. pokoi. 

Z kolei wrocławski ibis Budget Stadion ze 122 pokojami sprzedany został spółce, należącej do inwestorów franczyzowego ibisa Styles Bolesławiec, otwartego w 2020 r. Sprzedany też został lokalnemu deweloperowi 151-pokojowy Mercure Posejdon w Gdańsku, z umową dzierżawy na dwa lata. Wszystkie, poza Grandem w Sopocie, to hotele otwarte kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat temu w lokalizacjach poza centrami miast, wymagające już generalnych remontów, zresztą podobnie jak Grand, tyle że ten otwarty został w 1927 r.

Z nowych inwestycji AccorInvestu, z których ostatnia otwarta została w 2022 r. – ibis Styles Szczecin ze 161 pokojami (a sprzedany i wyburzony został ibis Budget Szczecin, podobnie jak ibis Budget Kraków Bronowice) – w połowie tego roku ruszyć ma w Krakowie pierwszy w Polsce hotel pod midscale’ową marką Tribe ze 168 pokojami, którego plany ogłoszone zostały jeszcze w 2019 r. W tym samym czasie ogłoszono też plany otwarcia Tribe’a w byłej centrali Orbisu przy ul. Brackiej w Warszawie ze 113 pokojami. Adaptacja zajmuje jednak więcej czasu niż budowa od fundamentów, po drodze zmieniły się założenia projektowe, ostatecznie ma być 183 pokoi pod inną marką. Inwestycja jest na etapie uzyskiwania pozwoleń. Kolejne hotele własnościowe nie są planowane


HILTON

Hilton to druga co wielkości międzynarodowa sieć hotelarska w Polsce z blisko 5 tys. pokoi. W ub.r. powiększyła się o hotele Hilton Garden Inn Radom i pod debiutującaą marką Spark by Hilton w Pobierowie. W tym otwarte mają zostać dwa Hamptony by Hilton przy lotnisku we Wrocławiu i w Szczecinie oraz kolejny Spark w Krynicy Morskiej. Powstaje Canopy w centrum Warszawy.  W tym roku z siecią rozstała się Magdalena Sekutowska, dyrektor ds. jej rozwoju w Polsce od 2008 r.

Hilton Garden Inn Radom

Hilton Garden Inn Radom ze 114 pokojami to czwarty hotel tej marki w Polsce. I piąty hiltonowski w Grupie Unirest, która jest też właścicielem Hamptonów w Gdańsku Oliwie i Oświęcimiu oraz kompleksu DoubleTree by Hilton – Hampton by Hilton w Krakowie, łącznie z ponad 700 pokojami.

Z kolei Spark by Hilton ze 161 pokojami w Pobierowie w kompleksie Pinea Resort belgijskiego dewelopera Fenix to dość zaskakująca informacja. Powstała trzy lata temu marka miała być w portfolio sieci najtańszą marką poniżej Hamptona na gorsze lokalizacje miejskie. Ale chyba zmieniło się jej pozycjonowanie. Tym bardziej że w tym roku otwarty ma być kolejny Spark by Hilton w nadmorskiej miejscowości – w Krynicy Morskiej z 69 pokojami. Operatorem obydwu jest Grupa Polskie Hotele. I planuje w Poznaniu debiut kolejnej marki – Tapestry by Hilton w remontowanym i przygotowywanym do ponownego otwarcia po pięciu latach Hotelu Rzymskim jako Hotel de Rome, Tapestry Collection ze 149 pokojami.

W połowie ub.r. ruszyć miał też Hampton by Hilton East w Szczecinie ze 106 pokojami, praktycznie gotowy. Ale z powodu – wydaje się – problemów finansowych inwestora otwarcie się przesuwa.  Za to w tym roku powinien ruszyć Hampton by Hilton Airport we Wrocławiu ze 122 pokojami. Tam inwestorem jest spółka celowa wrocławskiego portu lotniczego, która podpisała umowę  z siecią jeszcze przed pandemią. Będzie to trzeci przylotniskowy Hampton po Okęciu i Gdańsku.

Z planów, w centrum Warszawy przy ul. Kruczej powstaje pierwszy w Polsce hotel pod lifestyle’ową marką Canopy ze 170 pokojami. Wyburzony już został poprzedni budynek i trwają prace przy fundamentach. Otwarcia najwcześniej należy się spodziewać na przełomie 2027/2008.

Ale branżowo najważniejszą informacją związaną z siecią Hilton było rozstanie się z Magdaleną Sekutowską, która od 2008 r. jako pierwsza wprowadzała marki sieci Hilton na polski rynek.


GRUPA KAPITAŁOWA POLSKI HOLDING HOTELOWY     

PHH w ub.r. wprowadził na rynek po generalnych remontach hotele Aiden by Western w Łodzi i Holiday Inn Express w Lublinie. W tym roku na tej samej zasadzie otwarte mają zostać Four Points by Sheraton we Wrocławiu i w Poznaniu oraz voco w Katowicach, a trwa remont hotelu Royal w Krakowie pod Le Meridien. I kilku obiektów w regionach turystycznych, które działać miały pod marką własną Halo. Ale jej los nie jest pewny. W lipcu ub.r. prezesem PHH został Rafał Kincer, a w II kwartale tego roku ogłoszona ma zostać nowa strategia grupy.

Renaissance Warsaw Airport Hotel

GK PHH jest największą polską grupą hotelarską z blisko 5 tys. pokoi. pokoi w prawie 50 hotelach i obiektach. Polski Holding Hotelowy powstał pod koniec 2018 r. na bazie Chopin Airport Development w celu konsolidacji aktywów hotelowych należących do spółek Skarbu Państwa, aby podnieść ich wartość. Na początku 2019 r. w struktury PHH włączona została, wydzielona z Agencji Mienia Wojskowego, sieć AMW Hotele (obecnie działająca jako PHH Hotele) oraz kilka innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, m.in. z hotelami Kopernik w Olsztynie i Katowice w Katowicach. W drugiej fazie konsolidacji w 2022 r. w jej struktury włączone zostały trzy sieci należące do koncernów z udziałem Skarbu Państwa – Interferie (KGHM), Elbest (PGE) i Geovita (PGNiG).

Pod koniec 2022 r. zaczął się trzeci etap – generalnych remontów hoteli pod globalne marki. W 2023 r. pod marką Best Western Plus rozpoczął działalność hotel Hetman w Rzeszowie (a jeszcze w 2021 r. hotel Kopernik w Olsztynie, natomiast pod koniec 2023 r. podpisano umowę na wprowadzenie pod nią w 2026 r. obiektu Geovita w Dąbkach), w ub.r. Reymont w Łodzi pod nową w Polsce Aiden by Best Western z 91 pokojami i Huzar w Lublinie pod Holiday Inn Express ze 150 pokojami. W tym roku pod marką Four Points by Sheraton otwarte mają zostać dawne hotele Wieniawa we Wrocławiu i Ikar w Poznaniu (choć w przypadku drugiego sprawę komplikuje fakt, że na początku roku PHH odstąpił od umowy z generalnym wykonawcą i rozpoczął proces wyboru nowego), a pod debiutującą w Polsce marką voco sieci IHG hotel Katowice. W Krakowie, po przeprowadzeniu remontu fasady zabytkowego hotelu Royal, który działać będzie pod marką Le Méridien sieci Marriott, w 2023 r. wybrano firmę Hochtief Polska na generalnego wykonawcę dalszej modernizacji obiektu i rozpoczęły się prace wewnątrz budynku.  W 2023 r. PHH podpisał też pierwszą umowę franczyzową z siecią Accor na wprowadzenie pod markę Mövenpick hotelu Interferie Medical Spa w Świnoujściu z 308 pokojami, ale data rozpoczęcia działalności pod nowym brandem nie jest znana. 

W 2021 r. spółka celowa utworzona przez PHH i Polski Holding Nieruchomości sfinalizowała zakup 246-pokojowego hotelu Regent w Warszawie za 130,5 mln zł od syndyka masy upadłości przedsiębiorstwa Cosmar Polska, do którego należał otwarty w 2002 r. hotel, działający do 2014 r. pod marką Hyatt Regency. PHH planuje ponowne wprowadzenie hotelu pod międzynarodową markę, którą ogłosić ma w maju, i chce, aby był to flagowy hotel grupy po przeprowadzeniu remontu.

W 2023 r. PHH stworzył własną markę hotelową Halo, pod którą zaczął wprowadzać obiekty w regionach turystycznych oraz miejskie, których z różnych względów nie wprowadzono pod marki globalne. Po generalnych remontach jako Halo zaczęły działać obiekty Casubia w Helu, Zagroń w Szczyrku, Kopernik w Toruniu i Rycerski w Szczecinie. Rozpoczęto modernizację pod nią hoteli Wolin w Międzyzdrojach i Krynica w Krynicy-Zdroju z sieci Elbest, a w kolejnych latach dołączyć miały obiekty w Zakopanem, Wiśle, Szklarskiej Porębie, Kołobrzegu, Dźwirzynie, Ustroniu Morskim i Bełchatowie. Miała to być marka, oferująca międzynarodowy standard w konkurencyjnych cenach, czerpiąca w swoim designie z tego, co charakterystyczne dla regionów, w których działają jej obiekty.

Jednak jej dalszy rózwój jest niepewny. W lipcu na stanowisku prezesa PHH Gheorghe’a Mariana Cristescu, który od 2016 r. był prezesem Chopin Airport Development i inicjatorem stworzenia Polskiego Holdingu Hotelowego, zastąpił Rafał Kincer, ostatnio dyrektor generalny Royal Tulip Warsaw i doradca zarządu ds. hotelowy w Marvipol Development, a wcześniej m.in. zarządzający sieciami Diament i Hotele NAT.  W wywiadzie dla „Hotelarza” nr 1/2025 mówił: „Marka Halo nie jest przystosowana do obiektów resortowych. Jeśli miałbym ją do czegoś porównać, to jest marka dla typowego trzygwiazdkowego miejskiego hotelu sieciowego. Zastanawiamy się, jak to ma dalej wyglądać.  Na razie nie ma jeszcze żadnej decyzji”.

W II kwartale ogłoszona ma zostać nowa strategia grupy, odpowiadająca m.in. na pytanie o miejsce i charakter marki własnej w zasobach PHH, a także przedstawiająca wizję rozwoju grupy, działania nastawione na poprawę efektywności operacyjnej i integrację przejętych w różnym czasie sieci w jeden organizm oraz politykę inwestycyjną. Natomiast jak zapowiadał nowy prezes PHH w wywiadzie: „nie są prowadzone żadne rozmowy na temat sprzedaży tego majątku, prywatyzacji, wejścia na giełdę”, odpowiadając na spekulacje i postulaty części opinii publicznej, że „państwo nie powinno zajmować się działalnością hoteli” i należy je sprzedać. Jak tłumaczył: „Państwo nie kupiło tych hoteli i obiektów, ten biznes był w jego rękach od lat, a w PHH jedynie ten majątek został skonsolidowany. Moim zadaniem jako prezesa, przedsiębiorcy, hotelarza jest poprawa efektywności całej grupy i poszczególnych inwestycji w sposób zgodny z interesem jej właściciela”.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *