IGHP zbadał frekwencję w hotelach w lutym   ANALIZY I RAPORTY

Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej porze. Dane z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wskazują, że dzięki trwającym feriom obiekty wypoczynkowe cieszyły się większym zainteresowaniem niż miesiąc wcześniej. Hotele biznesowe również zanotowały wzrost – ich obłożenie wzrosło o kilkanaście punktów procentowych.

fot. Adobe Stock

Spośród wszystkich obiektów biorących udział w ankiecie, blisko co piąty (19 proc.) odnotował frekwencję poniżej 30 proc. (o 14 pp. mniej niż w styczniu). Obłożenie powyżej 50 proc. osiągnęła ponad połowa obiektów (56 proc., czyli 23 pp. więcej niż w styczniu). Wśród hoteli biznesowych również ponad połowa (52 proc.) uzyskała obłożenie powyżej 50 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 16 proc. hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. stanowiła 32 proc. Obiekty wypoczynkowe także uzyskały wskaźniki wyraźnie lepsze niż w styczniu: 65 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (43 pp. więcej), natomiast obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 17 proc (13 pp. mniej).

Wskaźniki obłożenia wyższe niż rok temu

W 53 proc. hoteli frekwencja wzrosła w porównaniu z lutym 2024 roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 32 proc. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę stanowiła do 5 pp. z udziałem 15 proc. Do tego 15 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W lutym, podobnie jak w styczniu, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 43 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19 proc. w grupie z wzrostem do 5 pp. 40 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia z najliczniejszym udziałem 24 proc. ze spadkiem do 5 pp. 18 proc. obiektów utrzymało obłożenie na tym samym poziomie. Wśród obiektów wypoczynkowych dla ponad połowy (52 proc.) wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22 proc. z wzrostem w zakresie 6-10 pp. 26 proc. obiektów pogorszyła obłożenie, w tym 17 proc. ze spadkiem do 5 pp.

Rezerwacje w marcu – biznes wraca do hoteli

Dane ankietowe dotyczące przyjętych rezerwacji na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych. Jest to oczywiście spowodowane kalendarzem, tj. końcem ferii zimowych i początkiem powrotu biznesu do hoteli. Dla całej grupy ankietowanych obiektów dokładne jedna trzecia hoteli wskazuje aktualną (stan na koniec lutego) frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 29 proc. Duży udział 39 proc. stanowią obiekty „środka” z frekwencją w zakresie 30-50 proc. W hotelach biznesowych 38 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje dokładnie jedna czwarta. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 35 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 17 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.

Ferie, ferie i… po feriach

Luty obejmował okres ferii zimowych, podzielonych według województw. Z zebranych danych wynika, że rzeczywiste wyniki były lepsze niż prognozy sprzed miesiąca oraz lepsze niż w pierwszych dwóch tygodniach ferii w styczniu. Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 11 proc. uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej – 42 proc. obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było równe 30 proc. Podobnie jak w styczniu, a także w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 60 proc. nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. odnotowało 10 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych 22 proc. nie sprzedawało oferty, a 13 proc. uzyskało obłożenie poniżej 30 proc. 44 proc. obiektów zapełniło się w ponad połowie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *