Zarządzanie łańcuchem dostaw w hotelowych spa

Autor: Anita Bajdalska. Autorka prowadzi firmę konsultingową Manager Spa

Logistyka to ważny element w pracy hotelowych spa. Jak sobie radzą z tym zadaniem? Różnie. Nie zawsze z winy kadry zarządzającej spa. Ale w efekcie przekłada się to na problemy z wykonywaniem zabiegów. Jak zatem można sprawnie i skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw w hotelowych spa i na co trzeba zwrócić uwagę, aby nie doprowadzić do przerwania całości świadczenia usług?

Zarządzanie logistyką to, w wielkim skrócie, dostarczenie odpowiedniego produktu do odpowiedniego klienta w odpowiednim czasie. Zarządzanie łańcuchem dostaw to pojęcie szersze, a logistyka stanowi jeden z jego elementów. Są to wszystkie działania, które umożliwiają zapewnienie gościom dobrze zaprojektowanej i sprawnie wykonanej usługi spa. Jak to zrobić?

Wybór dostawców i określenie warunków dostaw

Zacząć należy od znalezienia dobrych dostawców produktów, które będą wykorzystywane do zabiegów, co akurat nie jest trudnym zadaniem dla doświadczonych managerów spa, którzy posiadają wykształcenie kierunkowe i wiedzą, jak poradzić sobie z wyborem marek kosmetycznych. Trudniejsze jest określenie warunków takich dostaw i dopracowanie tego na początku współpracy. To już etap projektowania dostaw i w tym momencie trzeba pracować na konkretach. Istotne są takie informacje, jak minima logistyczne, czyli jaka jest najmniejsza wartość zamówienia, którą dostawca wyśle bez ponoszenia przez spa kosztów transportu. W zależności od firmy mogą to być wartości od 500 zł do 2 tys. Koszt transportu także może być różny i uzależniony od wielu czynników: wagi przesyłki, jej wartości, czasu dostawy (ekspres, zwykły) oraz zawartości np. przesyłka kosmetyków w szkle. To wszystko sprawia, że jeśli zamówienia nie będą robione „z głową” to spa będzie ponosiło spore koszty za dostawy kurierskie, zamiast wydawać pieniądze na same kosmetyki.

Inwentaryzacja i pilnowanie produktów „szybko wychodzących” Jak zatem planować łańcuch dostaw do hotelowych spa?

Początek to inwentaryzacja, która jest nie tylko formą kontroli pracy całego spa, ale także informacją dla managera, co zamówić. Inwentaryzacja najczęściej kończy się ok. piątego dnia miesiąca. Wiemy, co posiadamy na stanie magazynowym, a co nam się kończy i przystępujemy do składania zamówień. Najczęściej inwentaryzacja w spa kojarzy się z kosmetykami, ale pamiętać należy, że przecież korzysta się też z materiałów pomocniczych jak świece, zapalniczki czy artykuły biurowe. Najszybciej rotującymi, oprócz kosmetyków, są materiały jednorazowe jak bielizna zabiegowa czy materiały higieniczne, dlatego należy stale kontrolować ich stany, aby pewnego dnia nie okazało się, że np. brakuje nam bielizny. A brak tych produktów potrafi mocno skomplikować proces wykonywania usług spa, zaś w przypadku braku kosmetyków całkowicie wyeliminować zabieg z menu spa. Na koniec jeszcze nie sposób nie wspomnieć o częstotliwości inwentaryzacji w spa. Kwartalne, roczne, a może jednak comiesięczne?

Ja uważam, że comiesięczne. Wiem, że to nie jest lubiane zajęcie, ale bez tego trudno jest dobrze zarządzać spa.

Brak produktu u dystrybutora

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *