IGHP: hotelarze pozytywnie oceniają rok 2024   ANALIZY I RAPORTY

Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Okres świąteczno-noworoczny również okazał się zadowalający i tradycyjnie większym zainteresowaniem gości cieszył się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Rok 2024 hotelarze zaliczają do udanych. Minione 12 miesięcy zostało ocenione „dobrze" przez 44 proc. respondentów i „dobrze, choć poniżej oczekiwań", przez 41 proc. – co daje łącznie zdecydowaną większość 85 proc. Tylko 1 proc. respondentów oceniło poprzedni rok jako „zły” natomiast 14 proc. stwierdziło, że ich oczekiwania były wyższe niż osiągnięte wyniki.

W grudniu wśród wszystkich ankietowanych hoteli 16 proc. odnotowało frekwencją poniżej 30 proc., blisko połowa obiektów (47 proc.) powyżej 50 proc. a wśród nich co piąty powyżej 70 proc. W stosunku do poprzedniego grudniaw blisko połowie hoteli (48 proc.) frekwencja była wyższa, w tym 21 proc. obiektów zanotowała wzrost do 5 p.p., a 17 proc. w zakresie 6-10 p.p. 41 proc. hoteli miało słabsze obłożenie, w tym 21 proc. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 p.p. 11 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Tempo wzrostu cen w hotelach było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że 65 proc. hoteli (o 2 p.p. więcej niż w listopadzie) podniosło ceny w stosunku do grudnia 2023 r., 20 proc. utrzymała te same ceny, a 8 proc. zanotowało spadek.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 16 proc. uzyskało obłożenie w okresie świątecznym poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach – 35 proc. obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było 39 proc., w tym 28 proc. powyżej 70 proc. obłożenia. Z kolei w okresie noworocznym6 proc. ankietowanych hoteli uzyskało obłożenie poniżej 30 proc., 21 proc. obiektów nie sprzedawało oferty w ogóle. Hoteli wypełnionych więcej niż w 70 proc. było 58 proc., w tym 34 proc. z obłożeniem powyżej 90 proc.

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 7-10 stycznia wzięło udział 138 hoteli. Spośród nich 74 proc. położone jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (86 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 64 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43 proc., 26 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 31 proc.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *